söndag 8 december 2013

Tredagarsinlägg

Hemma i lägenheten igen sen igår, och det var faktiskt inte så illa som vi befarat. Vi dammsög överallt inklusive täckpappen som fick ligga kvar på golvet eftersom de ska renovera panoramafönstret samt göra fönsterblecken i nästa vecka. Vi tog bort plasten och plockade fram och återställde en del, och torkade av dammiga ytor, men det är ingen idé att tokstäda eller plocka fram allting innan de är helt klara. Jag längtar efter att få julpynta! Än så länge kör vi bara adventsljus och en stjärna i barnens rum..


Men det positiva med allt detta med fönstren är, förutom att de gamla fönstren tydligen var ruttna, att de nya både har persienner och barnspärrar. Så slipper jag ha dåligt samvete för att vi efter ett år fortfarande inte satt upp de spärrar vi köpte i början...

Johan sov i två dygn men är nu piggare igen, men de två stora barnen hostar så att det skär i bröstet (både mitt och deras, antar jag...) och lillkillen är så rosslig och täppt och hostar han med. Han sover bra på nätterna just nu, vaknat en gång på natten för att äta, men bara så länge han får sova med oss... Försöker jag lägga över honom vaknar han till ordentligt, börjat jollra men blir ganska snart missnöjd. Så så länge han är sjuk får han sova med oss men det blir ganska trångt... 

Och så blev det söndag, för jag hann inte skriva klart igår. Gårdagen ägnades är tvätt och sedan firade vi en tidig kul hemma hos pappa och Titti. Det var gränsfall att vi skulle gå för ingen utom jag var fortfarande helt kry, men barnen hade sett fram emot det så mycket. Båda Tittis barn med respektive och barn var där - kul med massa bonuskusiner! Det var en trevlig kväll med goood coq au vin som pappa lagat. 

iPad-spel med bonuskusin Love

Vi tog tre trötta men glada barn hem vid halv nio men då slutade kvällen på ett tråkigt sätt.. Olivia som verkar ärvt sin mors klumpighet och brist på finmotorik, i synnerhet när hon är trött, snubblade och föll handlöst nedför trappan mellan hissen och porten. Det såg riktigt läskigt ut när hon rullade ned, tur att trappan var kort. Men lilla Oliven grät och skrek och tog sig för handen. Hela vägen hem på tunnelbanan grät hon och handen såg svullen ut. Vi bestämde oss för att det var lika bra att åka in till Astrid Lindgren. Johan spurtade hem och hämtade en vagn och tog bussen med henne. Hon somnade direkt i vagnen och på barnakuten sa de direkt att det inte var nån fara, så de åkte hem igen. Men hon har haft ont idag, fast det är lite svårt att veta med Olivia som ju är lite kinkig av sig...

Idag var jag och tränade ett Shape-pass och sen åkte vi hem på glögg hos Malin och Erik och det slutade med att vi var sist kvar och blev bjudna på middag. Trevligt! 




Och så blev det måndag och nu har jag skrivit på detta inlägg i flera dagar... Idag är alla tillbaka på förskola och jobb igen, men Nadia hade hårkris imorse så det slutade med att Johan gick med Olivia och jag väntade ut Nadia och gick med henne en dryg timme senare. Jag vet inte vad vi ska göra när hon fastnar i saker sådär. Just nu (eller snarare återigen) är det håret som är problemet. Hon kan kamma och fläta precis hur länge som helst och jag blir tokig om jag är i samma rum, men det är helt kontraproduktivt att bli arg eller be henne skynda sig. Oh well. This too shall pass. I guess...

Dagens plan för mig är tandläkaren och att laga mina hål. Kul kul. Hinner jag tänkte jag träna StrongMama innan men det slutar en kvart innan jag ska vara hos tandläkaren så jag vet inte om jag orkar stressa... 

Inga kommentarer: