torsdag 9 maj 2013

Vårkänslor

De senaste dagarnas vårvärme verkar ha fått hela Stockholm på fötter och som alltid skådas människor i en massa så stor att man undrar om befolkningen plötsligt tredubblats. Jag och barnen gick till Kungsan igår för att vänta in Johan och kolla på de blommande körsbärsträden och där var så folktjockt att man knappt såg de fina blomstren.

För mig medför de varmare årstiderna alltid att jag återigen undrar vad sjutton jag gör i detta land där solen är så sällsynt. Jag är nästan mer sugen än någonsin på att flytta utomlands, livet känns så mycket enklare utan mörker och slask. Vi får se om det på något sätt är genomförbart.

För att koppla tillbaka till förra inlägget så hade vi utvecklingssamtal på dagis i tisdags morse. Efter en massa ganska ointressant babbel om djur och om Nadias hygienvanor så tog vi upp alla de saker som jag skrev om sist och pedagogen nickade och skrev upp men det blev ganska tydligt att det inte var hon som hade infört dem och att hon inte har så mycket att säga till om på förskolan. Många av de saker jag tog upp hade hon inte alls noterat själv och försäkrade hur aktivt de jobbade med kamratskap. Jag kände mig inte alls nöjd, kände hur jag saknar de vettiga pedagoger vi haft tidigare och Johan och jag bestämde att fortsätta hålla koll på egen hand så gott det går. Nadia är ändå såpass socialt bekväm och trygg som person att jag inte känner mig så orolig för henne, men det är ju ändå inte okej att folk säger elaka saker.

På eftermiddagen blev jag uppringd av den lite äldre pedagog som jobbat länge (fast på andra avdelningar) och som verkar vara den som styr. Hon förklarade lite mer om bakgrunden till uppdelningen mellan pojkar och flickor och jag drog samma resonemang och story för henne. Vet inte om jag blev så mycket klokare men förhoppningsvis har de uppmärksammat några saker nu och kan hålla lite koll på utvecklingen framöver.

Igår kväll tog vi båten ut till Ljusterö och jag som jobbade halvdag hämtade barnen på dagis och åkte in till stan. Vi hängde i Kungsan i väntan på att Johan skulle sluta och tog sen en sväng in på H&M när jag insåg att jag överskattat vårvärmen och behövde en tjockare tröja. Mina munkjackor som brukar vara standardplagget på landet kan jag inte längre stänga... Sen mötte vi upp Johan och körde en slackermiddag från McDonalds som vi delvis åt vid fontänen, delvis på båten när vi insåg att den gick tjugo minuter tidigare än vi trott.




Och nu är vi här ute på Ljusterö och njuter av en riktig sommardag. Vi tog en promenad ned till vattnet och barnen badade fötterna i det iskalla vattnet och Nadia råkade plurra upp till övre troskanten så det var bara att gå hem och byta om. Nu vankas snart grillspett och jag sitter på verandan och njuter av kvällssolen och en tidning.















Och så lite bilder från veckan som gick... Småpimpade lite på vår tråkiga balkong. Ranunkel är så fina!


Vi börjar inse att vår lägenhet är en bastu när solen skiner. Det går nästan inte att äta middag vid köksbordet... Måste hitta någon gardinlösning om vi ska överleva sommaren!



Tjejmiddag i tisdags och fick gosa med denna lilla fining, Sebastian fyra veckor gammal. Kolla det där lilla örat...



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: