lördag 5 januari 2013

På plats, äntligen!

Ja äntligen, äntligen är vi på plats. 11 augusti skrev vi kontraktet på denna lägenhet, helt sjukt att det tagit vad som känns som ett halvår.. Men nu är vi här! Jag sov inget vidare natten till igår. Olivia fick feber på kvällen och ropade sen vid halv fem och ville dricka, och efter det kunde jag inte somna om. Vid halv sex hörde jag att hon kräktes så då gav jag upp alla försök på att sova vidare. Lilla plutten kräktes ett par gånger till men hon hade ju inte ätit något på kvällen, så det kom bara vatten. Hursomhelst var hon ju tvungen att stanna hemma från dagis, lite dålig timing på självaste flyttdagen...

Flyttgubbarna kom en kvart för tidigt men vi var iallafall nästan klara då. Jag tog ut barnen i trapphuset och klädde på där, vår lilla hall är ju (var ju!!!) en riktig flaskhals. Så upp till vinden och hämta Teutonian som jag tänkte ta till nya stället och låta Oliven åka eftersom hon var sjuk. Så tog jag farväl av gamla lägenheten och det var inte utan en liten klump i halsen. Fem år blev det plus en månad. Fem viktiga, underbara år där Johan och jag bildat vår familj och gått från två och en halv till fyra. Många fina stunder har vi haft i denna lya, och förutom den där hemska grannen som jag jublar högt över att slippa, så har jag nästan bara positiva minnen från vårt hem. Kontrasten till den hemska grannen är ju också de mest fantastiska grannarna på trean, och dem känns det lite tyngre att släppa...

Iallafall, så gick jag efter dagis till nya lägenheten för att kolla att allt var inflyttningsklart. Lägenheten såg fin ut, men i källarförrådet som en granne "lånat" var det fortfarande inte tömt. Jag hade blivit lovad det så jag ringde på hos grannen mittemot som är en dam som är med i föreningen och verkar ha hand om det mesta praktiska och nästa gång jag kollade var det tomt. Puh! Vet inte vad vi gjort annars, vi behövde förflytta hela vårt vindsförråd dit.

Medan Oliven tog några vändor med vagnen för att hämt ut modemet, hämta Johans leg, hämta frysväskan etc och sen var och fikade och slutligen väntade i lägenheten, gjorde Johan och hans fina kompis Kalle ett jättejobb tillsammans med flyttgubbarna i att få in allt vi ägde i den stora lastbilen. Johan och Kalle tog upp allt från källaren (dit hissen inte går) så att de kunde packa in i bilen. De sparade oss säkert två timmars flyttgubbetid, och vi betalade per timme så det var bra. När de sen kom hit till nya adressen gjorde de samma fantastiska jobb med att optimera källarförrådet, mycket imponerande såg jag när jag var nere och kollade. Under tiden dirigerade jag de mycket trevliga flyttgubben som var uppe i lägeheten och bar jag med. Och Johan och Kalle kom också och fixade och så vips var det klart och nu är det lagom kaos i lägenheten.

Jag packade upp kanske drygt halva köket igår, här finns mycket mer plats än jag trott! Förutom på en punkt, kylskåpet som skulle rymma ungefär ett enmanshushåll. Det måste vi fixa ett nytt, snarast. Det finns ju inte heller en enda krok eller hylla, så nu funderar jag på hallösningar utan att komma på nåt.

Barnen är på plats i sitt jättestora rum som vi också behöver klura lite kring. Känns som det kommer att ta ett tag innan vi är klarar här...

På bilden min nya favoritplats vid fönstret, minus flyttkartonger!

Inga kommentarer: