måndag 7 januari 2013

Det tar på krafterna

...att flytta. För att inte tala om ekonomin!

Idag var Johan och jag lediga för sista dagen och vi tog tillfället i akt och åkte till Ikea. Men först lämnade vi barnen på dagis och så åkte vi till Strandvägen och skrev på pappren för att överlåta vår gamla lägenhet. Så nu är det klart! Sen kom Johans snälla mamma och hämtade oss och så åkte vi till Ikea i Barkaby. Där plockade vi på oss garderober till sovrummet, en bokhylla, en garderob till barnen och så även ett kylskåp. Det hade vi nog inte tänkt köpa såhär snabbt men det kostade bara 3000 och vi behöver verkligen ett större. 11,089 kronor landade totalen på och sen tillkom hemkörning. Vi blundade och betalade. Redan ikväll kom allting levererat och nu råder ännu större kaos. Känner också att vi kanske tagit oss lite vatten över huvudet i hela kylskåpsgrejen och längtar tills min pappa kommer hem från Thailand och kan hjälpa till att såga till skarvbitar och installera den inbyggda kylen...

Här kommer iallafall lite nulägesbilder!


Jag ääääälskar det stora fönstret i vårt vardagsrum! Det är så ljust och fint och ger en sån rymd. Här en bild från imorse när vi spanade in nymånen..


Medan Johan hämdade barn fixade jag lite i deras rum. Henning och Johan satte igår upp hyllan i den lilla läshörnan. Min gamla kista rymmer gosedjur och har dynor ovanpå. Jag hade tänkt måla den vit men jag tror jag ska låta den vara som den är. Staffliet ska inte stå där, men en sak i taget...

Jag gjorde också en liten mathörna som här ser jättetrist ut men det blir också bra och barnen satte direkt igång att leka, trots att jag först inte tänkt bygga upp Micki-spisen som jag trodde de vuxit ifrån. Men Johan påpekade att de ju leker "Dagens bageri" ganska ofta.



Just nu testar vi att ha bordet utdraget från väggen och en extra stol där. Jag tyckte först inte alls att våra köksmöbler passade in, men nu börjar jag vänja mig. Det ska bli två svarta "industrilampor" ovanför, vi ska bara bestämma hur vi ska ha bordet först. Och en tavla kommer också men nu är det köpstopp ett tag...

Kring spisen satsar jag på turkos Le Creuset, mycket inne på det just nu och på annat turkost.


Köksfönstret. 



Och här var det slut på myset. Såhär ser hallen ut just nu. Här har vi bestämt att det inte ska bli nån praktisk förvaring utan bokhyllor längs hela väggen, tror det blir toppen. Ytterkläderna får bo i lilla hallen istället men vi vet inte riktigt hur vi vill ha det. så där råder ännu mer kaos...

Arbetsrummet fungerar just nu enbart som kartongförvaring, här finns alla böcker och skivor (Johan har fyra backar med LP-skivor) Eftersom vi inte ska ha böckerna här som vi hade tänkt har vi nu tänkt att det blir ett kombinerat arbets- gäst-, och musikrum. Det här rummet är bara ren lyx att ha!


Slutligen, vi spenderade en tusenlapp till på badrumsbutiken på Nortullsgatan. Ikea har inga snygga badrumssaker tycker jag, men hoppet är enormt prismässigt till badrumsbutikerna. 300 spänn för en toarullshållare, och då tog vi den billigaste. Och så badrumsmatta som vi ska byta för svart var inget snyggt men den vita var slut. Och så köpte jag denna lilla fina burk för halva priset, 55 kronor. Kan inte fatta varför det står diskmedel på den, vem har diskmedel i detta format eller behöver en burk för det?? Men om man vänder på den är den helsvart och fin och vi behöver all förvaring vi kan få i badrummet... Som förövrigt är såå fint och fräscht och jag har badat två gånger och barnen varje dag.

Nu har vi skruvat upp barnens garderob men hann inte riktigt klart innan det var läggning och puuuuustar ut i soffan en stund.

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Julia sa...

Ahaaa, maskindiskmedel förstås. Jag kunde inte tänka bortom en flaska Yes. Lite omodern tror jag visst.

Anonym sa...

Du kom på det själv, annars hade jag tänkt säga att jag har mina diskmaskinspluttar under diskbänken i en burk med det ordet :).
Annars måste jag säga att ni har jobbat på bra!