onsdag 13 april 2011

Vardagsrecept och lite mer bråk

Nu var det ett tag sedan det kom något recept, så här kommer dagens vardagsmiddag! Tyvärr glömde jag ta kort, så ni får visualisera...

Basilikakyckling med quinoa
Kycklinglårfiléer eller vanliga kycklingfiléer (jag föredrar det förra som jag tycker är saftigare, men det tar en mindre evighet att putsa från allt fett...)
Två vitlöksklyftor
En schalottenlök
Champinjoner
Crème Fraiche
1-2 tsk fransk senap
En halv till en kruka färsk basilika
salt och peppar

Putsa kycklingen om det behövs och skär den sen i små bitar. Kvarta champinjoner, hacka lök och vitlök. Bryn lök och vitlök i lite olivolja och på med kycklingen. Addera champinjonerna när kycklingen fått färg. Koka ihop och häll sedan på crème fraiche. Krydda med fransk senap, salt och peppar och häll sedan på hackad basilika och låt såsen laga klart kycklingen och ta smak av basilikan. Man kan kydda på med lite torkad basilika för mer basilikasmak. Servera med quiona och haricots verts.

Detta åt vi till middag idag, men det känns länge sen nu. Nadia ligger och vrålar efter mig i sängen medan jag skriver, men hon har världens mest principfaste far som hellre tar timmar av fight än ger med sig och låter henne bråka till sig saker. Och han har ju helt rätt, även om det är lite jobbigt i mammahjärtat. Men hon är ju lika arg på mig just nu, idag på dagis var hon tokförbannad när jag hämtade, eftersom hon absolut skulle ha sina vita tights som hon kissat på sig i. Jag lät henne ha kissiga, blöta byxor, det fick bli hennes problem. Fåntratten som i vanliga fall är så känslig att hon måste byta kläder för minsta vattendroppe, men blöta tights funkade tydligen... Sen bråkade hon vidare och jag konstaterade att det var första gången på så länge jag kan minnas som hon blev arg och skrikig ute. Men hon var inte hysterisk iallafall (som hon är just nu) och vi kom iväg tillslut och gick och handlade utan incidenter.

Jag hoppas den här arga fasen går över snaaaart, innan jag blir tokig. Olivia är iallafall något bättre nu, och min stora fina tjej har slutat med blöjor! Även om det sker en hel del olyckor, men det är ju bara att tvätta...
.

Inga kommentarer: