lördag 2 oktober 2010

Friday thank God!

Efter dagis i måndags gick vi och köpte nya överdragsbyxor till Nadia, och passade även på att köpa varsin pyjamas till dem. Olivia har nästan vuxit ur alla sina och Nadia bråkar varje kväll om pyjamasval. Så det blev Muminpyjamas, där jag tänkte genus för Nadia och tog det som blev kvar till Olivia... Söta blev de båda två och Nadia satte på sig sin direkt när vi kom hem.


Vilken dag jag hade igår... Stress stress stress. Olivia hade tid för 18-månaderskontroll på BVC. Förra tiden glömde jag bort och det är väldigt svårt att få tid där nu, så vi hade fått en ganska dålig tid 9:30. Johan skulle på seminarium så han droppade av Nadia på vägen och jag tog BVC. Som vanligt kom vi iväg sent och jag halvsprang till Odenplan, med vagnen bromsad av ståbrädan som ligger emot bakhjulen. Jag var helt svettig i nacken när vi äntligen kom fram, prick halv tio. Men då fick vi förstås sitta och vänta och Olivia slog i läppen i en liten barnsäng och blödde så det droppade på kläderna. Efter ett tag frågade jag någon som sade att vår sköterska var sjuk. Så jag gick till receptionen och eftersom jag är en enträgen typ (jag ville verkligen att hon skulle hinna ta sprutan innan vår resa) fick jag efter någon halvtimmes väntan till träffa en annan sköterska. Det var inte direkt något kvalitetsbesök, de klämde in oss mitt i en trebarnsfamilj men vi fick iallafall konstaterat att Olivia är en jätteliten tjej som 18 månader gammal väger tio kilo och är 79 cm lång. 1,5 kilo och 4 cm mindre än Nadia i samma ålder, visar de gula korten.

Efter en stund kom sköterskan in för att ta 18-månaderssprutan (mot mässling och lite annat) och jag förklarade för Olivia att hon skulle få en spruta i armen. AJ sa Olivia när hon fick den och började nästan gråta, men sen blev hon så fascinerad av sprutan och av plåstret att hon kom av sig. Efter lite såpbubblor skyndade jag till dagis och där hade hon resten av dagen pratat om sin spruta och plåstret. Själv hade jag en galen dag på jobbet, där allting gick lite åt helvete och pulsen aldrig riktigt sjönk till det normala.

Eftersom jag kommit in så sent jobbade jag sent och sen hade Johan glömt vår cykel på Hötorget så jag tog en sväng förbi där också och kom hem vid sex. Då fick barnen middag och sen gjorde vi GI-chokladmousse med mörk choklad, pyttelite råsocker, hallon och vispgrädde. Mums och det tyckte framförallt de små kladdisarna här nedan. Även barnen var fredagströtta och somnade ovaggade efter chokladorgien. Johan och jag lyxade till med att beställa indiskt - första gången på evigheter i dessa GI-tider - och jag lyxade till och med till det med lite ris till. Och sen kollade vi Idol och jag tvärsomnade i soffan och missade vilka som åkte ut...





Mums!! (svårt att ta naturliga bilder på Nadia nuförtiden)

Inga kommentarer: