fredag 22 oktober 2010

Tel Aviv-bilder

Det känns lite fånigt att lägga upp bilder här eftersom jag just slängt in en drös på Facebook, men det är kanske inte alla mina läsare som har mig på Fejjan, så här kommer ett urval. Har försökt variera mig lite...

Varje morgon satte vi på barnen baddräkt, tog dem i handen och promenerade de få minutrarna till stranden. (fast fullt så enkelt var det ju inte riktigt; extra badkläder, soldräkter, solkräm, hinkar och spadar, simkuddar, handdukar och parasoll skulle ju också med. Men ändå! Det kändes så mycket enklare än det gjorde i somras i Italien och France)


Denna resa fanns det faktiskt lite tid att sitta i en solstol och läsa. Underbart! När vi kom på att vi kunde hyra dessa plastfåtöljer för 12 kr styck blev våra liv plötsligt lite enklare. Då kunde vi läsa medan barnen åt melon eller vindruvor eller grävde i sanden, och turas om att bada med dem i vattnet.


Lunch på Souken. Det var verkligen ett spännande inslag att ha marknaden sådär precis runt hörnet. Folk var rätt otrevliga och skällde på oss när vi stod i vägen med vagnarna, eller försökte få prova ett par flipflops, men det kändes så genuint på nåt sätt. Mängder av grönsaker, frukt, nötter och oliver överallt. Och kebaben var den godaste jag ätit.


Olivia och Nadia satt på många barstolar (inte barnstolar, sådana såg vi inte en enda av!) denna resa och vägrade nästan gå ned. De älskar att få vara med på vår "nivå"...


Och så smaskade de glatt i sig av min goda kebab. Hrrrrmmm...


En bild från en av alla lekparker vi besökte.


Nadia hade så kul i parken. Denna dag somnade Olivia precis innan vi kom till parken så hon missade allt det roliga.

Jag ser väldigt bekymrad ut.. Men faktum är att Nadia fixar de flesta rutschkanor på egen hand. Det har hon gjort sen hon var drygt ett år gammal, helt orädd...


Oj vad många gatukatter vi såg och barnen blev lika glada varje gång. Fast mamma och pappa ville gärna att de höll sig lite på avstånd, litar inte riktigt på de där djuren...


En av de bästa sakerna med resan var att se kusinerna tillsammans igen. Jag saknar min Dylan så mycket och de har så kul ihop de små. Här läser vi godnattsaga tillsammans, fast Olivia är mest intresserad av sin välling.


Fina stränder och såhär i slutet av sommaren var det förutom alldeles lagom varmt, även lagom mycket folk.


Och så skönt i vattnet! Nadia och Dylan badade hur länge som helst och Dylan lärde Nadia att simma med puffar på. Hon blev riktigt säker tillslut och guppade runt i vågorna.


Fin med blomma i håret.


På fredagen fixade mamma en stor shabbatmiddag för hela släkten, sin blivande man Victors ditresta sådana från Frankrike, och mina kusiner med familjer samt mina morbröder. Eftersom vi var så många fick vi inte plats hemma någonstans, och alla restauranger var ju förstås stängda eftersom det var shabbat. Det slutade med att vi dukade upp bord och stolar på den lilla gatan i det jemenitiska området Kerem, utanför mina kusiner Yaël och Sarahs dörr.


Barnen tröttnade snabbt på middagssittning och fick klossar av Sarah och lekte länge i porten mitt emot.


Häftig och mysig middagsmiljö! Och det var såå varmt denna kväll. Nästa dag åt vi sen lunch på samma ställe, hela gänget.


Enda dagen vi inte gick till stranden passade det på att vara lite mulet och vi tog en promenad via den fina strandpromenaden, bort till den gamla staden Jaffa. (fast när vi kom hem igen smet jag ned på stranden alldeles själv och tog ett dopp och kikade på alla kite-surfare som var igång denna blåsiga dag. Så det blev strand varje dag ändå)


Där fanns fina gamla dörrar - jag älskar sådana! Om jag hade ett hus skulle jag ha en sån ytterdörr.



Olivia somnade i vagnen - hon är inte så förtjust i värme, får utslag och blir gnällig. Nadia bryr sig inte ett dyft, utan var glad och pigg hela resan, utan några bråk!

Vi åt traditionell tripolitansk lunch på ett litet ställe i den gamla staden och Olivia vaknade och ville vara med.


På vägen hem hittade ytterligare en park som Nadia tyckte var så rolig att hon skrek rakt ut av lycka. Och Olivia hängde på!


Full fart på två små, hela tiden!


På söndagen var det dags för mammas bröllop. Johan och Olivia var fina ihop.


Dansade lite


Hela gänget (förutom bror Felix bakom kameran): Mimi, Siri, jag och Johan. Och så småttingarna förstås. Dylan saknas visst också.

Pussande systrar i likadana klänningar. Normalt tycker jag att likadana är rätt fånigt, men det kändes passande här på nåt sätt och vi hittade fina klänningar i en butik. Och ni ser ju hur söta de var!


En suddig familjebild.


Den vackra bruden. Det verkligen strålade om min mor!


Vigseln, häftigt att få ta del av en fartfylld judisk sådan och rabbin var riktigt kul och körde lite samba emellanåt.


Felix var stolt pålhållare


Det var ett sånt coolt ställe, som en uteplats på tredje våningen ovanför ett köpcentrum och vid foten av dessa häftiga skyskrapor.


Felix och Siri


Johan och Dylan i en fin pose


Alla syskon tillsammans med sin mor bruden


Det var verkligen en superlyckad resa och även om jag inte kommer att göra min mor, syster och systerson sällskap och flytta till Tel Aviv, kommer vi garanterat på besök igen. Och det är skönt att det går så himla bra att resa med våra tappra barn som utan att knysta (förutom när vi tvingades väcka dem vid landning halv tio på kvällen..) fixar en heldagsresa med buss, tåg, flyg och buss igen. Det GÅR att resa med barn och det är otroligt skönt att inse det. På samma sätt är det också otroligt skönt att komma hem efter en resa och ha alla rutiner, sängar och förenklande saker till hands. Minus snöslask då....

.

Inga kommentarer: