måndag 11 oktober 2010

Konstig måndag

Idag har Johan och jag en ganska overklig dag. Vi är hemma på dagen på en måndag, utan barn. Overklig och vansinnigt skön. När vi insåg att vi skulle vara borta hela helgen innan vi skulle åka till Israel beslöt vi oss för att ta ledigt även på måndagen, för att hinna tvätta, handla presenter, packa och fixa allt som behövdes innan resan (det låter som att vi ska vara borta i månader...).

Så barnen är på dagis och just nu tvättar vi, men hinner med att slappa medan tvättmaskinerna gör sitt. Vi kollade på ett missat avsnitt av The Event i första vändan - för går kväll rensade vi svamp i tre timmar och kunde inte fokusera på en sådan, aningen komplex serie. Istället blev det Indiana Jones och svamp svamp svamp tills det var suddigt framför ögonen och nacken värkte. Men skönt att få det klart innan resan, och nu är halva vardagsrummet fullt av torkande svamp.. Tur att vi åker bort.

Sen ska vi handla gravlax till mamma, choklad till Mimi och Astrid Lindgren-böcker till Dylan. Och så lite välling och resesmoothies till kidsen. Jag börjar känna en liten liten oro för att åka. Mamma och Mimi försäkrar mig ju om att det är så lugnt därborta och att inget krig känns av, men faktum kvarstår att vi tar med oss våra barn till ett land i krig. Bara fem mil från Tel Aviv pågår en av världens största konflikter och jag kan inte låta bli att känna lite oro inför det. Hade vi åkt ensamma hade jag inte tänkt på det, men med barnen känner jag mig så fruktansvärt sårbar. Samtidigt vill jag verkligen åka, vill hälsa på min familj och få ta del av deras nya liv och så gifter sig ju mamma på söndag. Det vill jag inte missa. Så jag lägger den lilla lilla oron åt sidan och litar på att det är just sådär lugnt som jag hela tiden blir försäkrad om. Tel Aviv ska tydligen vara en partystad mer än någonting annat, och mer lik Miami och Barcelona än ett krigsställe, men för mig är det just nu mest stranden som lockar. Och lite ljus och värme, mitt i höstförkylningarna och de mörka, tidiga morgnar som annars råder nu.

.

3 kommentarer:

En dag som arbetande mamma sa...

Hej Julia
du kan vara helt lugn med att åka till Israel med barn. Vi var i Tel Aviv i somras och det är helt underbart land att åka till med barn! Stranden är jättestor och barnvänlig, det finns lekhörnor lite överallt och stämningen är så avslappnad och skön som den bara kan bli. Du behöver inte vara orolig för oroligheter för du märker verkligen inte av det! Jag har varit i Israel säkert 20 gånger och aldrig märkt något! Njut av alla underbara frukter, juicer, mat, glass, youghurtglassen och fruktdisken på Tamara mm! Ha en underbar semester! Jag är så avis på er resa! kram Catherine (Fridas kompis)

Julia sa...

Tack snälla Catherine för din kommentar! Nu känner jag mig mycket mindre orolig och kan bara fokusera på hur härligt det ska bli! Din beskrivning var verkligen lockande... Vi ses! Kram Julia

Frida sa...

Vad lustigt skulle just tipsa dig om att gå in och läsa om Cahterines semester vecka i Tel Aviv och så har hon redan skrivit och berättat hur underbart dom alltid har det där. Vad bra!
Ha nu en härlig semester med familjen och njut!! Stor kram.