måndag 4 oktober 2010

Helg och vab

Helgen är över och trots att det är måndagsmorgon sitter jag hemma i soffan med datorn i knät. Vab igen. Olivia hostade jättemycket inatt och sov så oroligt att vi tog in henne till oss. Hon gillar ju att sova mellan sina föräldrar, till skillnad från storasyster. Så Oliven sov hos oss, men hostade förstås ändå och jag sov inte särskilt bra. När Nadia vaknade strax före sex gick jag och lade mig bredvid henne för att försöka få henne att sova vidare. Vi halvslumrade lite men vaknade med ett ryck av en tung duns följt av vrålskrik. Stackars Olivia hade ramlat ur sängen. Det gick bra ändå, men hon var förstås ledsen och sen var det förstås uppgång för alla, men jag fick sova en stund till innan vi bytte. Hörde vrålskrik igen - Olivia hade ramlat med bakhuvudet i soffbordet. En hård morgon för Lilla O, och eftersom näsan rann och hostan satt i, fick hon vara hemma idag. Det var som alltid ett svårt beslut, eftersom hon inte har feber och är pigg och jag har massor på jobbet och massa saker jag hade behövt ta tag i idag, men vad ska man göra? Barnen framför allt...

Helgen var bra ändå. På lördagen var Mia (Johans konstnärskusin) här och vi hade ett mycket inspirerande möte. Mycket snart kommer en mycket bra site med mycket fina saker att lanseras. Mer info kommer! Sen var det lunch och sova (och medan kidsen sov kollade Johan och jag på andra halvan av en thriller som vi började på förra helgen...) och först efter det kom vi ut. Det blev en sväng förbi parken och en promis till leksaksaffären för att köpa present till Alma. Och så handling och hem och middagslagande och så i säng med kidsen. De är så trötta på kvällarna just nu att Olivia somnar före sju och Nadia bara några minuter därefter. Lite skönt ur läggningsperspektiv...

Igår var vi i parken igen på förmiddagen och mötte där både Nadias dagiskompis Emilia och Thea (som enligt Olivia är ett samlingsnamn för Elin och Thea). Sen hem, lunch och så ut igen. Vi skulle till Lina och fira Alma lite och min plan var att barnen skulle sova i vagnen på vägen dit. Inte så ofta det blir som man planerat, men denna gång var de faktiskt lydiga och somnade så fort vi kom ut. Och jag pussade Johan hejdå - han skulle kolla fotboll - och tog bussen till Söder. Vi hade en enormt mysig eftermiddag med Lina, Alma, Rosie och Havanna och som alltid var det underbart att träffa mina käraste vänner med finaste barn. Det blir alldeles för sällan när vi alla jobbar och står i. Vi kom inte hem förrän halv sju och då fick barnen boeuf bourgignon som jag lagat på morgonen och sen kom Johan och Kalle och barnen fick åka i säng och vi stora åt middag.

Det var nog hela vår helg det, och nu sitter Olivia och kollar på Benny och jag försöker förtränga allt som har med jobb att göra. Det är inte helt enkelt när jag vet allt som jag behöver göra, och inte har möjlighet att göra någonting alls...

Inga kommentarer: