torsdag 20 maj 2010

Tipping

Kort bara. Igår kväll när vi sippade skumpa som bäst knackade det på dörren och utanför stod hotellets "maid" med ett litet fat med kakor som jag tog emot lite paff. "You need sleepers?" frågade hon och efter en stund förstod jag att hon menade tofflor. Det behövde vi inte. "You need turn down service?" frågade hon sen och efter ytterligare en liten stund fattade jag att hon undrade om hon skulle vika ned våra lakan. "No thanks" sa jag och sen stängde jag dörren och efter en liten stund kom jag på att jag väl borde tippat... Samma sak med killen som tog våra väskor från taxin in i lobbyn, men det kom vi inte på förrän ganska långt senare. De kommer att hata oss på det här hotellet innan vår vistelse är över... Det är ett sånt helt nytt sätt att tänka med allt detta dricksande, och jag har ju aldrig bott på hotell i NY förut... På restaurangerna tippar vi friskt, men jag kommer nog aldrig vänja mig vid att de inte blir det minsta tacksamma över vad man själv ser som en generös dricks.

Nu ska vi snart ned i West Village och äta frukost på ett litet ställe som min gamla NY-vän Jenny rekommenderat. Ikväll ska vi träffa Mike och gänget, då finns nog risk för mer alkohol. Pust. Vi sov i några timmar till imorse iallafall, skönt!!

.

1 kommentar:

Anonym sa...

jaaa Julia ! You need to tip !

Växla till singles and start the tippin´ :0)

Å-M