torsdag 6 maj 2010

Jobbig natt, trött dag

Trött och nästan bakisyr idag, efter att Nadia vaknat klockan ett inatt och hållt oss på tårna i två timmar. Ibland är det som fan flyger i henne nattetid, nu vaknade hon och bara vråååålade efter blå nappen, rosa nappen, orangea nappen.. Och vad jag än gav henne så var det fel och napparna flög och barnet kastade sig runt i och ur sängen. Och det är förstås bara jag som ens får komma nära. Vi fick tyst på henne ganska snabbt med hjälp av välling, men jag tycker inte om att använda det trickset eftersom jag är rädd att hon ska börja vakna varje natt och vilja ha välling...


Efter vällingen lugnade hon sig iallafall, men jag skulle sitta och sjunga "Blommorna" (Lilla Idas sommarvisa) om och om igen, och så fort jag slutade sjunga och trodde hon somnat , så vaknade hon till igen. Dessutom vaknade Olivia rätt ordentligt, också så de liksom turades om att vara jobbiga och både Johan och jag kutade runt och försökte lugna barn under dessa trötta nattimmar.


Efter upp och kissa och lite allmänt bökande så fick iallafall Johan tillslut lägga henne och hon somnade. Men jag var inte pigg klockan sex när hon väckte oss igen. Och det var nog inte hon heller, för trots att hon höll ganska gott humör på morgonen blev hon jättearg och ledsen igen när vi skulle gå, och ville inte gå till dagis, bara följa med mamma till jobbet... Jag fick inte ens på henne jacka, utan vi cyklade till dagis utan och sen satte vi på den där. Men hon var fortfarande inte glad när jag lämnade henne, tårränder på kinderna och trulig uppsyn och allt satt fel. "Vantarna sitter tonstigt!" sa hon om och om igen, hur jag än rättade till dem. Vissa dagar blir allting bara fel. Hoppas att resten av dagen blir bättre för henne.


Avslutar med en liten bild på mina tre små barn från i helgen. Känns alltid lite härligt att leka trebarnsmamma en stund, trots struliga stunder som inatt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är FANTASTISK Julia !! Du skriver så naket och vackert om hur livet är som en småbarnsförälder :0)

Heja dig ! Heja er !

Puss och kram

Å-M

Elin sa...

Usch, usch, stackars er med sådana stökiga nätter:-( Förstår att du känner dej slut! Vi har också en del sovstök för tillfället, lite småbråkigt vid läggning, vaknar ibland och vill sova hos oss och så har unga fröken vaknat redan halv 6 på sista tiden... Och oj va sur och arg hon är, jag får så mycket skäll så du anar inte. Det känns som om Nadia och Thea ofta är i samma fas, det är skönt att veta att andra har det rätt jobbigt också! Hoppas vi ses imorgon, kram kram