fredag 21 maj 2010

Bebisspaning

Nu har vi varit här i några dagar, och jag börjar längta efter mina små pluttar... I synnerhet när man ser alla små barn med sina nannies. Det är verkligen en spaning jag gjort denna gång, när jag har lite barnperspektiv, hur ofta det är man ser barnen med andra än sina föräldrar. Små, små nykläcktingar som körs runt i vagn av en nanny. Det är lite beklämmande, men samtidigt vet jag ju hur bra vi har det med föräldrarförsäkringen i Sverige och att många här kanske inte har något alternativ.

En annan barnspaning (som förmodligen är HELT ointressant för alla utan barn.. sorry.) är att det inte finns några liggvagnar här! Ett fåtal Bugaboos-liggdelar har jag sett, men som regel körs små nykläcktingar (som i Sverige skulle vara hemma tillsammans med mamma och pappa och bäras runt i silkesschal) runt av mamman eller nannyn i bilbarnsstol fastsatt på vagnchassit och från ca tre månader åker de sittvagn framåtvänt. Inte snack om för mycket intryck här inte.. Det är liiiite befriande med den avslappnade inställning de har, här snackas det nog inte så mycket om risken för skador av bisphenol A i nappflaskorna, men någonstans mitt emellan kanske skulle vara bra...

Igår på tunnelbanan såg vi två uppenbart påverkade personer som stod och skrek åt varandra och bråkade hela resan och vinglade och var påtända. Och med sig i vagn hade de en liten bebis som var så söt och oskyldig att mitt hjärta brast när jag tittade ditåt. Mamman skrek och härjade och skulle torka av sig med våtservett så fort den helborta pappan försökte ta på henne. Lilla killen satt oförstående och jollrade i vagnen. Man kan bara tänka sig vilket liv han har framför sig, lilla lilla stackaren. Jag ville bara hem och pussa på mina pluttar och var tvungen att tänka på annat när vi klev av tåget.

Idag har vi njutit av solsken och 26 grader ungefär. Perfekt temperatur. Vi tog en promenad längs Hudson River på västra sidan och ned till Battery Park och tittade på Frihetsgudinnan på håll. Sen hem via Financial district med lunchstopp på fantastisk god vietnamesisk restaurang. Godaste och billigaste måltiden hitttills! Vågar inte tänka på hur mycket vi spenderat i denna stad...

Jag hade ont i huvudet hela dagen efter de mojitos vi drack tillsammans med mina gamla NY-kompisar Mike och Erich igår och var tvungen att ta pit stop på apotek för att inhandla tabletter. Sen sov vi lite middag och det var guld värt. En eftermiddagssväng på Lower East side och med kaffe i en park i Alphabet City, och nu en dusch innan vi ska gå ut och ta en drink med andra kompisar från förr och sen äta smarrig middag på bokad finrestaurang.

Tyvärr har vi ingen kabel till kameran med, så ni får vänta lite på bilderna...
.

Inga kommentarer: