söndag 23 maj 2010

Last day

Kom på att jag har sladden till mobilen iallafall, så här kommer några små bilder från vår Mojito-dag...

...som började på en uteservering i solen i Meat Packing...

(den där slank ned på ett kick!)

...och slutade på en bar i East Village, många mojitos senare. Och tidernas huvudvärk nästa dag.

Lördagen i New York, vår sista heldag, blev en lång dag. Vi började på morgonen med frukost på ett gammalt favoritställe som visade sig ligga runt hörnet här, Café Colonial. Sen promenerade vi över Williamsburg Bridge för att kolla in Brooklyn. Men jag kan verkligen inte Williamsburg och vi hade ingen karta så vi strosade bara runt en liten stund och insåg att vi borde kommit på kvällen istället, eftersom nästan allt var stängt. Så vi tog tunnelbanan tillbaka till Manhattan och knallade lite där istället innan vi gick tillbaka till hotellet för att kissa... Slappade lite där och sen gick vi ut för lunch. Hamnade på ett superbra ställe på 3rd ave som var fullt med folk och såg väldigt happening ut. Och maten var toppen! Johan åt en stek frites som var helt otroligt god, men jag som fortfarande kände mig lite mätt från frukostens omelett tog bara en sallad. Och det var jag glad för eftersom vi hade middagsreservation på ett helt makalöst ställe.

Men först tog vi oss upp i Empire State Building för att Johan skulle få se New York uppifrån. Och jag tänkte att där har jag ju iallafall inte varit, så det kan ju vara kul även för mig. 30 minuters kö stod det att det var, men så fort kön kom in i ett nytt rum, så var den ännu längre... Jag vet inte hur länge vi köade, men mer än en timme iallafall. Och när vi äntligen kom ut från hissen och ut i utsikten insåg jag att här har jag ju visst varit... Men det var trevligt iallafall, även om det kanske inte var värt allt köande...

Via en Starbuckskaffe (Johans första ever) på Union Square gick vi hem och duschade och sen iväg för kvällen. Kvällen innan hade vi mött upp min gamla kompis Jimmy och hans tjej på en vinbar i Chelsea och Jimmy är fortfarande bra kompis med Scott som var kocken på restaurangen vi alla jobbade på. Scott är numera en riktig hotshot med massor av egna fancy restauranger och utnämnd till årets kock och dessutom med i flera tv-program. Men Jimmy ringde Scott som fixade bord till oss på hans restaurang Scarpetta i Meat Packing.

Eftersom vi kände Scott, och köksmästaren är KUNG på restaurangerna här (så kanske det iofs är på fina restauranger hemma också...), så fick vi royal treatment hela kvällen! Alla visste att vi var på honeymoon och kom fram och gratulerade, vi fick gratis drinkar och extra förrätter och ett jättebra bord. Och maten var HELT fantastisk. Vi åt förutom makalösa förrätter hälleflundra och drack ett supergott vitt vin till. Jag var så mätt när vi var klara att ingenting annat än den bekväma hotellsängen lockade... Men vilken underbar sistakväll!

Men nu är jag mycket redo att åka hem. Längtar massor efter barnen och vill komma hem och lösa av farmor som jag tror haft det ganska tufft. Hade hoppats på att barnen skulle skärpa sig lite extra med någon annan än föräldrarna, men Nadia har haft några små utbrott. Och då har vi säkert inte fått höra allt ännu... Men på det stora hela verkar det ha gått jättebra! Jag önskar nu att man kunde snabbspola det närmsta dygnet och slippa hela långa resan för att vara hemma NU! Men men... Kommer att sakna den sköna hotellsängen och de som bäddar den och städar två gånger om dagen!