lördag 29 maj 2010

Fredag och lördag

Vågar knappt skriva detta, men båda barnen sover och Johan spelar match och jag sitter här och bara njuter av hur lugnt och tyst det är...

Trots en del bråk på morgnarna har ändå barnen sovit till halv sju, sju på sistone och det gör livet lite mer behagligt. Idag fick jag sova vidare och sen fick Johan sova en timme och sedan körde vi städracet eftersom Asha skulle komma på en lördag för ovanlighetens skull.

Jag hade igår en skön fredagseftermiddag med lite ensamtid med Olivia medan Johan övningskörde. Jag mötte upp Sara och hennes lille fina Albert, som verkar vara en riktig liten mönsterbebis. Det är förvisso Olivia också, alltid på gott humör och så social och trevlig. En riktigt kul liten person.

Vi åt lunch och tog en promenad innan det var dags för mig att gå till dagis. Hämtade Nadia som var lite tjurig först (fast hon blev jättejätteglad när det var jag som kom och hämtade) och sen gick vi till "Lilla parken". Vi har alltmer övergett Vasaparken för en liten park som ligger bakom oss i Atlasområdet. Vasaparken är hysterisk såhär års, men horder av barn och föräldrar, lång kö till gungorna och dessutom är den inte inhägnad. När man är ensam med två barn som springer åt varsitt håll, blir man lätt lite stressad. Så då är Lilla parken ett bra alternativ, med en liten sandlåda (som det dock bor jordgetingar i, Johan ringde stadsdelsnämnden eller var det var, härom dagen), två gungor, en gräsmatta och några små andra varianter på gungor. Och alldeles lagom mycket folk. Och ingen glasskiosk så man slipper Nadias obligatoriska glasstjat.

Efter parken gick vi och handlade, och då fick Nadia glass eftersom det var fredag och mamma som hämtade, och Olivia fick vindruvor och smaka på Nadias glass. Vi satte oss på kanten vid gräsmattan på St Eriksplan och åt glassen och pratade och hade en mysig stund, jag och mina fina döttrar. Sen kom Johan som kört klart och så gick vi hem tillsammans och lagade middag. Nadia hade svårt att somna på kvällen, hon var lite för pigg och kom inte till ro, men så länge det bara är så och inga utbrott blir jag inte frustrerad, utan vi försökte mest hjälpa henne att komma till ro. Men många många sånger blev det... Och toabesök.

Idag gick vi ut och handlade när Asha kom, och eftersom vi var tidiga slapp vi lördagsruschen. Sen åt vi lunch i Åhléns restaurang, vilket vi har insett är det mest prisvärda i området, och rätt barnvänligt. Men inte särskilt spännande mat, men man har ju inte så höga krav för en enstaka lunch. Efter det fick det bli bibblan eftersom Nadia var kissnödig men inte ville kissa på stora toan. På bibblan har de barntoa som hon tycker är så kul. Hon imponerar mig alltid med hur duktig hon är på att hålla sig, biblioteket öppnade inte förrän tolv och klockan var tio i, så vi gick en promenad och sen kissade vi när de öppnade (och då hade hon inte varit på toa sen hon vaknade i morse).

Busade runt där en stund och sen hemåt. Sprang på Sara och Erik och tjabbade en stund och sen somnade Nadia i vagnen fastän jag hoppats att hon skulle hålla sig vaken. Vi flyttade nämligen över henne i sängen när hon somnat i vagnen häromdagen, och då vaknade hon och var på uruselt humör hur länge som helst. Och somnade förstås inte om, fastän jag gick ut igen och tog en lång promenad. Så denna gång fick hon ligga kvar i vagnen som vi ställde in i hennes rum, och när Olivia tröttat till sig någon timme senare, fick även hon lägga sig i sin säng. Nadia vaknade till precis innan, men hör och häpna så somnade båda om och Nadia vaknade nu alldeles nyss efter att ha sovit i över två timmar. Rekord på bra länge...

Hon var visserligen iallafall på dåligt humör men ändå! Vi planterade lite blommor som vi köpt till balkongen. Nadia fick välja, så förstås blev de lila. Hon älskar lila och jag gillar ju det också. Nu kollar hon och jag på Laban och äter skinkrostmackor (oh så gott, oh så onyttigt...) och sen ska jag iväg för SATC2-kväll med Mary och Åsa. Hade varit lite roligare att dra på sig en klänning om det inte regnat i sidled, men men...

.

Inga kommentarer: