torsdag 3 juli 2014

Roddigt

Ibland är trebarnsroddandet lite övermäktigt. Som igår. Vi åkte iväg till stranden, den som tar 13 minuter med bil och är den som vi gillar bäst hittills North Jetty Beach. Det tar ju minst en timme för oss bara att komma iväg; att smörja alla barn och oss själva, och packa ned alla saker; handdukar (fyra till stranden, en sand- och saltfri), badkläder, soltröjor, solkrämer, en bok (om man mot förmodan skulle få en lugn stund), cyklop, parasoll och dess skruvbas, solstol för den som håller Elias, sandleksaker, barnvagnen, mat och smoothies till Elias, badblöjor, vanliga blöjor etc etc. Och så kylväska med massa vatten och lunchmackor och snacks. Puh! Det blir liksom mer och mer grejer för varje dag också, när vi kommer på fler bra att ha-saker.

Igår inleddes stranddagen dessutom med två timmars gråtande och surande av Nadia som inte ville ha på sig den soltröja hon själv varit med och valt dagen innan. Den satt obekvämt hade hon bestämt (utan att prova) och hon ville absolut inte ha baddräkt under och de enda badbyxor vi hade var fula. Vi bestämde oss för att stå på oss i att hon inte fick bada utan, hon hade bränt sig på axlarna dagen innan och ligger ju alltid i nonstop i timmar i vattnet. Men detta envisa barn. Hon låg på en handduk i skuggan och grät i två timmar och jag var redo att ge upp men Johan är imponerande principfast och blev förbannad på henne och tillsist gav hon upp och satte på sig tröja och cyklop, blev glad på en sekund och badade resten av tiden.

Men Olivia vågar inte bada utan någon som håller henne i båda händerna så vi båda behövde vara med barnen hela tiden eftersom en var med Elias, så inte var det särskilt avkopplande. Och det blåste så mycket, vilket var skönt temperaturmässigt, men omöjliggjorde att ha parasollet uppe och efter att vi tappat nappen med nappsträngen i havet och sett den försvinna på en sekund bestämde vi oss för att ge upp denna dag.

Men först rodda tillbaka med alla saker, nu sandiga som tusan, packa ihop, duscha av alla barn och vuxna och se till att barnen inte råkar vara nakna när de byter om för sånt är de såååå känsliga för här. Pust!

Barnen väntar i skuggan medan vi fixar

Äter lite kvistar och sånt. Men vi såg en vild sköldpadda i gräset medan vi bytte om, superhäftigt!

Sen hem och kyla ned oss lite. ACn i vår lilla trånga bil är som sagt inget vidare, lilla plutten var helt blöt av svett när vi kom hem. Och ingen napp hade vi ju. Men han fick en granola bar som säkert var full av socker och den var han fullt sysselsatt med hela hemresan.

Hem och pausa lite och kyla ned oss, Johan stack iväg till Hertz för att beställa hyrbil och kanske blir det så att vi lyxar till oss med att ta den tidigare än vi tänkt så slipper vi trängas och svettas i den andra bilen. Det är ändå så mycket billigare att hyra här, jämfört med när vi kollade från Sverige.

Sen stack jag iväg för att handla mat (extremt könsstereotypt uppdelat blev det denna dag.. men vi orkade inte dra ut alla barnen flera gånger) och Nadia följde med. Det är mysigt att ha med henne, även om hon tjatar om det ena och det andra och lyckades få mig att köpa saker jag inte tänkt..

Nadia bland de blankpolerade äpplena

Sen hem och packa ur matvarorna, och så skulle vi in till Venice för att äta middag. Vi bestämde oss för att låta bilen stå och ta en promenad, för det är en fin väg in till Venice och inte så lång. Men pust, varmt var det... I synnerhet som vi inte hittade någon passande restaurang, utan irrade runt och letade i evigheter och barnen var inte så glada... Så tillslut bara tog vi en. Den hette "Welcome to Italy" och vi tänkte att det är nog riktigt skit, världens turistfälla. Men den överraskade oss med att vara jättebra! Nadia var fortfarande på krångligt och ledset humör men vi fick i henne lite mat och juice och vatten och sen var det lite bättre. Oliven var på sitt allra härligaste sprallhumör och hon och Elias busade och skrattade.

Här visar hon sitt fuktkrulliga hår.

En hel pizza fick hon...

Fast Elias åt en hel del av den också. Han är superhungrig här i värmen, vilket är lite konstigt.

Efteråt hade vi lovat barnen glass och gick iväg till en av alla glassbarer. Tänkte att vi tar glassen på vägen hem för att underlätta promenaden, men trots att klockan var halv nio och det nu var en alldeles perfekt behaglig temperatur, smälte glassen så det rann över händer och ben, ned på gatan...

Kladd kladd. Vi gav upp och kastade våra glassar i en papperskorg.

Nästan hemma...

Hemma! Två små pelikaner i vår trädgård. De har massor med pynt och små statyer i alla trädgårdar här.

Nadia hade ont i fötterna och ångrade att hon tagit långbyxor..

Pustar ut...

När barnen var lagda var Johan och jag rätt slut vi med. Det tar på krafterna att semestra med småbarn! Denna dag var minst sagt intensiv... Det är tur att Elias är en sån liten nöjd typ iallafall, aldrig några problem med honom!

Men idag tänkte vi skippa stranden och ta en utflykt till närmaste lite större staden, Sarasota, och gå på en Big Cat Preserve med lejon, tigrar och en liger (korsning mellan de båda...). Återkommer med rapport!