onsdag 9 juli 2014

Alligatorer och Daquiris

Igår åkte vi på utflykt! Dagen innan hade vi bara hängt lite i Venice, vi skippade stranden till förmån för fontänerna inne i "stan" (den är pytteliten...) och åt sen chicken wings till lunch på en uteservering. Efter det åkte vi och hämtade vår hyrbil (en riktigt skön Cheva-SUV) och fikade på Dunkin Donuts - succé tyckte barnen, själv tog jag två tuggor på min donut innan jag mådde illa och gav den till Olivia, som klämde tre stycken! Men deras kaffe är ju iallafall helt okej, iallafall med amerikanska mått mätt...

Sköna hoppbilder från fontänerna, denna gång var vi ensamma där.

Vår lilla dansös

Half a dozen o' donuts

När vi kom hem på sena eftermiddagen var jag sugen på stranden och bestämde mig för ett kvällsdopp nere vid Golden Beach, som är den närmast oss, och Olivia hängde med. Det var så skönt nere på stranden, tomt och ett hav som glittrade i den lågt stående solen. Olivia lekte för sig själv guppandes i vattnet på sina puffar, jag hade med mig min bok men vågade inte släppa henne med blicken. Men det var ändå en mysig och avkopplande stund...

Det ser ut som att hon är jättelångt borta men det var bara några meter.

Så, igår var vi iallafall utflyktssugna och vi hade tur med vädret för de tidigare förmiddagarna hade det åskat och regnat men nu sken solen. Vi packade en kylväska och packade in oss alla i SUVen. Nu sitter alla tre barnen bak eftersom airbagen inte går att koppla ur där fram och Nadia fick underhålla Elias, vilket gick jättebra. Målet var Myakka State Park, en halvtimme bort. Det är en av alla State parks, vilket jag antar är ungefär som naturreservat, och Floridas största, känd för alla sina alligatorer. Vi började med en båttur ut på sjön och såg massor av fåglar och till stor uppståndelse alligatornosar och ögon lite här och var...

Sen tog vi en liten promenenix från där vi hade parkerat bilen och barnen passade på att klättra lite i de nedfallna träden. Den här "Spanish moss" (som tydligen varken är mossa eller spansk, utan någon luftburen växt) som hänger i alla träd här är så himla cool och ger en dramatisk effekt.

Klibbigt och varmt...

Döm om vår förvåning när vi klev ut på en liten brygga och där låg en superstor alligator och chillade precis nedanför!

Sen körde vi runt och kikade lite, allting är ju så bilanpassat här... Men vi ville uppleva parken lite mer, vi hade sett massor av gamar, en eventuell örn och en flock med hjortar från bilen, men det är ju inte riktigt samma sak som att gå runt i naturen. Med hot (om inga godsaker på kvällens middag..) och löften (om nagellack..) lyckades vi få ut de motvilliga barnen ur bilen igen och gick en liten canopy walk, vilket visade sig vara en hängbro ute i luften och ett HÖGT torn rätt upp i himlen. Jag är ju normalt sett inte det minsta höjdrädd men att se mina barn pinna upp för trappa efter trappa med glesa stängsel runt och Johan bärandes på Elias, gav mig en riktig klump i magen. Johan vågade sig inte ända upp med Elias utan gick ned igen (puh) och jag kunde ägna mig åt de andra två, en snabb bild och så ned igen. Sen ville de upp på hängbron igen så vi tog en tur till..

När vi kom hem duschade vi av oss svettklibbet och bytte om och chillade lite och sen begav vi oss iväg på kvällens middagsmål, en restaurang vid stranden som hette Pops Sunset Grill, där vi tänkte äta middag och spana på solnedgången.
Vi började med en Strawberry Daquiri i baren medan vi väntade på ett bord, Johan körde så jag fick rom i min!

Fint här i inloppet till havet, såhär ser det ut nästan överallt. En liten "flod" med vatten, sen en landremsa och så havet. Dock såg vi inte solnedgången så bra eftersom nästa strandremsa och träd var i vägen, så vi tyckte namnet på stället var lite missvisande...

Trötta barn åt nästan ingen mat.. tur att man kan ta med den hem!