torsdag 24 juli 2014

Miami

Jag vet knappt vart jag ska börja, vi har några händelserika dagar bakom oss. När jag skriver detta sitter jag rätt utmattad i bilen på väg tillbaka till Barefoot Bay. Fast när jag nu fortsätter är vi hemma i huset, och jag är helt slut! Och fattig! Och trött på restaurangmat... 

I söndags morse packade vi in hela familjen i bilen och brände ned till Miami.  Ett snabbt stopp för tanka och handla vatten, sen tre timmar non stop innan vi körde upp framför vårt hotell. Vi fick en gps i bilen som vi hyrde och den har varit guld värd! Vi snurrade lite för att hitta parkering men valde sen det enkla och körde valet parking som var ganska dyrt men fick vara värt det. Miami var ju inte direkt en billig eller stillsam stad, det tog inte många minuter att klura ut!

Vår första reflektion var att det var otroligt mycket svarta, och vår andra att det främsta språket var spanska. Alla som jobbade på alla ställen talade spanska i första hand och engelska i andra. Men det allra mest särskiljande var nog hur folk såg ut. Hur mycket tid jag än har haft, som singel och före barn, så har jag aldrig orkat bemöda mig med mer än att slänga på mig en klänning över bikinin på väg ned till stranden. Så var det inte i Miami. Här hade tjejerna avancerade outfits över sina ännu mer avancerade baddräktskonstruktioner. Nyckelordet var utmanande och även om jag såg enormt mycket silikon guppa runt så insåg jag snabbt att dessa avslöjande dräkter bars av alla, oavsett kroppstyp. Och det fanns en hel del stoooora tjejer i småååå baddräkter och dessutom gillade de stora rumpor klädda i små shorts uppdragna så långt det bara gick. Rätt befriande men jag fick anstränga mig för att inte stirra, så fascinerande... 

Det stod oss ganska snabbt klart att detta var ingen idealisk stad för familjer med småbarn. Vårt hotell låg verkligen mitt i smeten på Collins Avenue. Det var ju perfekt för oss med kort tid att se staden, men aningens högljutt nattetid. Vi hade avsiktligt sett till att missa helgen men söndagen verkade leva på efterdyningarna från helgens fester och musiken pulserade och stämningen var hög när vi anlände där på eftermiddagen. Temperaturen likaså, det var säkert tio grader C varmare än där vi kom ifrån! Jag var inte riktigt på partyhumör och barnen som hållit sådant gott humör hela resan var rekordgnälliga och ville inte äta det som fanns på restaurangen - det var sent på eftermiddagen när vi bara tog första bästa ställe på Ocean Drive och den dunkande musiken stressade mig och jag kände bara att allt var hysteriskt. Lika gnälliga var de när vi senare tog en promenad för att försöka se lite mer av South Beach och dessutom bråkade de hela tiden med varandra. Vi körde den där klassiska irra runt hungriga och leta efter middagsställe i främmande stad och försöka undvika turistfällorna, men hittade tillsist en väldigt bra restaurang som körde en fusion av olika latinamerikanska kök. Johan och jag fick varsin stark drink och slappnade av... Det blev ju inte särskilt sent med Miamimått mätt, men sent nog för våra barn som alla stupade i säng på hotellet. 

Rummet var suveränt, två stora queensizesängar, en våningssäng och spjälsäng i en egen alkov med draperi emellan. Dessutom låg rummet på nedre botten i huset bredvid huvudhuset för hotellet och vi hade egen ingång från gränden mellan husen, där palmerna vajade och det fanns små lounger med soffor och bord. Det innebar att vi kunde sätta mobilen på babywatch, köpa ett glas vin från baren bredvid och sätta oss i soffan utanför vårt rum och chillaxa medan barnen sov. Toppen! Sen att det var galet lyhört och man hörde varenda ord av de som stod och tjattrade utanför på natten, och sopbilarna på morgonen, men det är en annan historia...

Hotellentrén

Vårt rum

Vår uteplats

Utanför vår dörr


Promenad längs stranden Florida är helt rätt ställe för mig som älskar turkost!




Ett glas vin...

Nästan dag ville vi se mer av South Beach och Art Deco-arkitekturen och gick upp längs Ocean Drive för att äta frukost på ett ställe som Johan läst om i en artikel på nätet och som skulle vara enda stället på den gatan där locals fortfarande hänger. Men det måste varit en inaktuell artikel för maten var svindyr och jättedålig och frukosten landade på samma kostnad som för en middag. Jag var dessutom sjukt besviken på min Eggs Benedict som jag sparat mig för hela resan. Värdelös Hollandaise! Jaja.. Sen tog vi världens långpromenad med motsträviga barn och gick runt nästan hela Miami Beach i hettan! Jättekul att se men vi var rätt möra efteråt, allihopa... Barnen fick rekorddyr hot dog (4 dollar styck..) längst ned på udden där det fanns en park med fontäner för barn att bada i, men vi hade förstås inga baddräkter nedpackade. 
Men vi tog igen det på eftermiddagen när vi kom tillbaka till hotellet, för då bara satte vi på oss badkläder, packade ingenting annat än två handdukar, tog Elias i badkläder under armen och knallade ned till stranden och tog oss ett sent eftermiddagsdopp. (Nu låter det kanske som att jag gick ned över Ocean Drive i bara bikini men så Miamifierad har jag inte blivit! Hade klänning över...)  Kul att testa Miamis strand men vi har ju blivit lite bortskämda under denna månad och den var ju mycket större och mycket skräpigare än alla de stränder vi varit på. Till och med vattnet var fullt av sjögräs men det var varmt och skönt och vågorna mjuka och snälla. Barnen ville förstås aldrig gå upp, men vi fick upp dem efter ett tag och gick hem i handduk. Det är ändå något visst med att slippa åka bil och extra härligt förstås med de vackra art deco-fasaderna i bakgrunden.



Överallt cocosnötter! Deffade killar klättrade upp i palmerna och plockade ned dem och drack sen cocosmjölken. 

Espanola 

Man blir expert på att hitta lekparker när man reser med barn. I Miami var det gott om dem och denna var riktigt rolig. 




Vi övar på samarbete genom att dela på en smoothie. Jäklar vad de bråkar med varandra just nu...

På kvällen åt vi middag på en diner som vi också läst om. Det var gott men vi var nog inte de enda som läst om den, för det var nästan bara turister där... Sen hem och krascha allesammans, vi var rejält möra efter den långa och varma promenaden på dagen.



Nästa morgon fick vi stifta bekantskap med två kackerlackor på rummet. Den ena jättestor på golvet och den andra liten som ilade över huvudändan till Johans och min säng. Usch!! Jag avskyr kackerlackor mer än några andra insekter, men jag var inte så förvånad. För trots att hotellet var schysst så var det en springa under dörren ut till gränden och man kan ju tänka sig att de frodas där. Var iallafall glad att vi inte sett dem förrän vi ändå skulle lämna hotellet. Så vi packade ihop oss, åt en helt ok frukost på News Café på Ocean Drive och bad att få vår bil från parkeringen. Vi hade innan tänkt försöka hänga i Miami hela dagen, men nu kände vi oss rätt klara redan klockan tio på morgonen. Det är ju inte riktigt samma sak med småbarn och vi kände oss rätt slut efter dessa två dagar.

Istället satte vi GPSen på Sawgrass Mills och gjorde oss redo för denna jätteoutlet som egentligen såg ut mest som en gigantisk galleria. Vi spenderade 4,5 timme som gick i rekordfart och hann väl med ungefär en tredjedel av gallerian. Vi struntade i alla märkesbutiker, ingen av oss är så intresserade av lyxmärken, och fokuserade på gympadojor till hela familjen och jag ville till Nike Factory store för att handla träningskläder. Och så körde vi Gap för kidsen och några leksaker till dem. Sen in i bilen vid halv fem och var inte hemma förrän halv åtta, rätt matta... 


1 kommentar:

Anonym sa...


HAHAH OH MY LORD! Vilket äventyr :-)

Kram kram Mia Cooper