lördag 30 mars 2013

Påsk

Jag måste erkänna att jag älskar påsken. Av alla högtiden tycker jag att den är så perfekt prestationsfri och fokuserar på det viktiga: att vara ledig och att äta. Extra bra eftersom den infaller på våren. Normalt brukar vi alltid åka till Ljusterö och fira påsk, det har blivit lite av en tradition. Men i år var som bekant påsken både tidig och kall så det blev inget landet, utan istället firar vi hemma hos oss.

I torsdags jobbade vi halvdag så Johan och jag passade på att uträtta några ärenden och sen gå till Daglivs och storhandla, för första gången på mycket länge. Vi var inte ensamma om man säger så, men vilken härlig affär det är! Sen gick vi hem och softade en stund innan det var dags att hämta barnen. Då bestämde vi oss för att gå ut och äta hela familjen, och brände ungefär lika mycket pengar som på storhandlingen på en familjemiddag på Pompeji nere på Odengatan. Maten var väl sådär, för att vara generös, seg biff med pulvermos och kall färdigbea som plankstek och micrade köttbullar till barnen, men vi hade så himla mysigt så det var värt det ändå. Barnen var på strålande humör och så himla härliga och jag kunde inte låta bli att fundera på om vi är galna som börjar om från början med kladdiga småbarn som man inte kan ha på restaurang. Men jag tror inte det!


Igår vitbetsade jag träskåpet på förmiddagen, och sen kom Linda med familj från Uppsala och hälsade på. Som alltid tog det två sekunder innan barnens tvångsstädade rum som ut som ett smärre bombnedslag men som alltid hade alla fyra barn superkul och lekte i de olika små hörnorna. Förutom att det är så mycket att städa jämt så är vårt barnrum verkligen perfekt, alla barn som kommer hit älskar det och även våra barn förstås. Lustigt nog var det främst Ingrid och Olivia som fann varandra och här kör de lite konsert för oss föräldrar. Ingrid på sång och gitarr och Olivia på trumma och synth.



På kvällen åt vi en otroligt god och enkel middag där vi "slängde ihop" kyckling, rotsaker och lite andra grönsaker på en plåt och lade på citronbitar, vitlöksklyftor, oliviolja och färsk rosmarin och sen oliver och smulad feta för oss som gillar sånt. Det doftade i hela lägenheten, oj så gott. Samtidigt sålde jag två stolar på Blocket och sen fick barnen kolla på förra veckans Gladiatorerna innan läggdags. När barnen var i säng gick jag över till Jenny och Alan som bor långt ner på samma gata som vi och lämnade över en vetekudde för mammor (Jenny ska föda om en vecka) och fick två par Seven-mammajeans i utbyte. Bra byte, i synnerhet som jag får tillbaka kudden sen! :)

Nu snart frukost och sen ska jag betsa skåpet ett varv till, måla en liten möbel från barnrummet ett varv till och baka en cheesecake. Denna dag började 05:15 för mig, lite tröttsamt att jag inte kan sova men tur att jag har energi iallafall..

Glad påsk!

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi brukar alltid åka till Mias torp så det känns lite annorlunda att vara hemma i år. Tar det bara lugnt och är med familjen och mullar mat själva istället :).