söndag 24 mars 2013

Olivia nästan fyra...

Först och främst: tack alla för fina gratulationer och kommentarer på förra inlägget, jag är rörd! Fick en hel del på jobbet också efter att jag berättat för min chef och min grupp, och ryktet började sprida sig... Så skönt att ha det officiellt nu och inte behöva tänka på att gömma magen!

Denna helg kör vi födelsedagshelg igen, nu Olivias tur. Tycker lite synd om henne som fyller bara en månad efter Nadia för vi är alltid lite utbrända efter den förstas firande, när det är dags för den andra... På så sätt blir det skönt att nästa lillfis kommer i september även om det är tråkigare att vara mammaledig på sommaren. Men det är ju bara ett år, födelsedagar ska man ju fira i många år så långsiktigt blir det jättebra!

På förmiddagen igår gick Nadia iväg på bio med Pia, vilket hon fått i födelsedagspresent men på grund av influensa för både oss och Pia inte blivit av tidigare. Men efter lite städmorgon och en tidig lunch begav sig Nadia iväg och jag och Olivia satte igång med bakandet inför barnkalaset som skulle vara klockan 14. Det blev lite stressigt, minst sagt... Olivia hade önskat sig prinsesstårta, så jag bakade botten och sen eftersom jag tycker att Marsan-kräm har en sån äcklig bismak gav jag mig på att göra egen vaniljkräm. Halvvägs genom receptet insåg jag att jag höll på att göra vaniljsås istället för kräm och fick snabbt byta recept och försöka rädda det jag påbörjat. Men det blev bra, lite klumpig men god!

Medan tårtbotten var i ugnen gjorde vi chokladbollar men Olivia är inte riktigt lika pysslig som sin storasyster, utan tröttnade snabbt.. Jag fick rulla klart, göra tårta, städa köket som såg ut som efter en kärnkraftsolycka och kasta mig i duschen, allt medan Johan städade lägenheten och gjorde kalaspåsar tillsammans med Olivia och vips var klockan två och Johan blåste lite panikartat upp några ballonger för att fixa kalasstämningen.










Så kom de av Olivias dagiskompisar som hon bjudit och även en del föräldrar som stannat kvar. Det är så himla härligt i denna lägenhet för alla som kommer in säger "WOW vilken fin lägenhet, och vad fin och ljus!" och då blir vi alltid glada. Föräldrarna som stannade var jättetrevliga och vi hade en riktigt trevlig eftermiddag även om det var lite annan ljudvolym på detta kalas med lite vildare barn än sist...


Oliven blåser sina ljus (som jag sen upptäckte var fem, tänkte visst lite fel där...) och sen fikade barnen på rekordtid och lämnade ett nästan orört kalasbord...


Vi har kört skattjakt på tidigare kalas med en skattjaktsapp som Johan har byggt men denna gång blev det traditionell fiskdamm, för det hade Olivia önskat sig. Barnen tjöt av skratt när något av dem fiskade upp en strumpa eller en gammal toffla. Sen gav de sig på godiset med stor målmedvetenhet...

Så var kalaset slut och vi pustade ut i kaoset och började städa.. Samtidigt gjorde vi några saker som jag tänkt på så länge, flyttade in skåpet som stått i hallen i barnens rum och flyttade ut en dvd-hylla i hallen (och packade på köpet upp två kartonger, inte många kvar nu..) och tog sen barnens lilla Expedit-hylla in i arbetsrummet och fyllde med Johans LP-skivor. Och så rationaliserade jag lite hos barnen och fick bort fyra lådor som bara stått! Mycket skönt och hallen blev såå bra. Ska lägga upp bilder sen. Även barnens rum blev jättefint, ska måla det där skåpet vitt bara, kanske man kan hinna det i påsk.

Idag blir det firande med släkten och innan dess ska min pappa komma förbi och hjälpa oss att få upp lite Elfa-system och String-hyllan (vår borr rår inte på vissa av våra mastodontväggar). Efter det ska det bli ordning i klädkammaren och då kan vi packa upp de sista kartongerna och sen äntligen ge oss på arbetsrummet.

Nu sitter Nadia och jag vakna, jag vaknar varje morgon strax före sex, fråga mig inte varför... Funderar på hur länge vi vågar vänta innan vi går och sjunger för Olivia.. vill ju inte att hon ska hinna vakna själv (det gjorde Nadia och kom och hämtade oss, på sin födelsedag). Vi väntar till klockan sju så får vi se.

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Anonym sa...

As opposed to of texting my daughter pertaining to laundry, I accidentally texted a co-worker from responsibility and it autocorrected to whores.
http://blazi.pl/firmy/mdj,electronic,automatyka,przemyslowa,s,5493/
http://www.powolniak.pl/firmy/mdj,electronic,systemy,automatyki,s,13136/
http://wrooblo.pl/firmy/mdj,electronic,automatyka,przemyslowa,s,5726/
http://www.katalog.bajery.pl/links.php?&cat=171&offset=160
http://www.seoextra.com.pl/firmy/mdj,electronic,sterowniki,plc,s,5563/

Anonym sa...

I'm mad and that's a fact I found out animals don't help Animals think they're pretty smart Shit on the ground, see in the dark

http://www.biznesdlafirm.com/katalog/pokaz/4395
http://centrum-firm.com/katalog/biuro-rachunkowe---ludwika-figura
http://centrum-firm.com/katalog/pokaz/2220
http://biznesdlafirm.com/katalog/pokaz/3516
http://www.centrum-firm.com/katalog/pokaz/3130