tisdag 25 december 2012

Jul i vårt hus

...och nu är den över! Jag är inget jättefan av julen, det erkänner jag. Jag kan inte riktigt komma över det där absurda i att folk ska stressa livet ur sig och spendera sina sista slantar på saker ingen egentligen vill ha, saker som några dagar senare kostar häften så mycket. Men men, man kommer ju ändå inte undan den och med barn blir det ju ändå lite roligare.

Nadia och Olivia hade ett varsitt paket under den lilla julgranen igår när de vaknade. Tomten hade köpt fina julklänningar på Gap tillsammans med glittriga strumpbyxor och knästrumpor. Mycket glitter blev det, klänningarna fällde och hela pappas lägenhet glittrade fint igår kväll när vi åkte hem.. Vi började iallafall julafton med att Olivia var vaken mellan 2 och 4:30 på natten, hon kunde inte sova och låg och ropade och sen emellan oss och skruvade på sig.. Oklart om det hade något med jul att göra men vi var rätt trötta sen. Vid ett skulle vi vara hos pappa men det tog en evig tid att komma dit (och inte kom vi iväg i tid heller) för barnen som inte varit ute på två dagar behövde leka av sig lite.


Obligatorisk julposering framför granen


Först åt vi jullunch och sen till middag en delikat kalkon som pappa lagat till






Oliven och jag framför Kalle Anka - en riktig hit!

Alla samlade framför Kalle. Barnen skrattade högt!


Nadia busar med Karin. Eller tvärtom!


Mitt julgodis. Inte blev det vackert, men gott. Till höger fudge på jordnötssmör, kondenserad mjölk, mörk choklad och rivet apelsinskal. Till vänster hemgjord Bounty på cocos och kondenserad mjölk, doppad i choklad. Gott...


Efter Kalle Anka lite juldans där Titti spelade gitarr och vi andra dansade och sjöng

Sen var det då dags för tomten. Han var lite snabb och Jona började kräkas samtidigt så jag hann inte riktigt med. "Det är morfar!" sa Nadia övertygad, så jag tror han kom av sig lite. Nästa år behöver vi jobba lite på akten, tror jag...


Och så julklappsutdelningen. Nadia sprang och spanade in alla paket med sitt eller Olivias namn på och swisch på tre sekunder var det över...


Oliven med ett stoooort paket. En superfin morgonrock med kaninöron från gammelfarmor


Bästa presenten var en Rapunzel-docka som tomten köpt på Disney Store på outleten i NY. Nadia kammade och kammade det långa håret. 


Två trötta tjejer började krokna rejält vid niosnåret men de kom i nattlinnen och overall och iväg helt utan bråk (det där vet man aldrig...) och landade efter en kort tunnelbaneresa hemma vid tio. 


Imorse sov Nadia till 20 över 8 (jag vaknade före...) och Olivia sover fortfarande. Nadia vaknade och frågade efter sin Rapunzel och nu kammas det igen framför Barnkanalen...

Jag gillar egentligen mellandagarna bättre än själva julafton. Nu kan man träffa lite vänner, dela ut och få lite resterande julklappar (iallafall barnen) och så ser jag fram emot den traditionella annandagskaffet med sju sorters kakor och hela fina släkten hemma hos farmor i Täby. 

God fortsättning! 

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: