söndag 5 augusti 2012

Spontant

Igår förklarade jag semestern avslutad och så tog jag barnen till Mini-Sats och körde själv ett jobbigt och skönt Shape-pass. Efteråt köpte vi en kofta till Nadia på Lindex och sen varmkorv till de små och så mötte vi upp Johan och han och jag åt Cajsa Wargs porchettamacka till lunch. Allt i sakta mak och det var så skönt väder, så det kändes ändå lite som semester. Så gick vi hem och drack kaffe och visste inte riktigt vad vi skulle hitta på. Vi borde ju åka och handla eftersom vi hade hyrbilen en dag till och ett ekande tomt kylskåp. Men det gjorde vi inte, istället kom vi på att ta en spontantur till Ljusterö för att hälsa på farmor som barnen tjatat om att de saknar.

Det hade ju varit ännu bättre om vi kommit på vår idé några timmar tidigare men nu for vi iallafall snabbt iväg och 1,5 timme senare fann vi oss återigen i landetlunken. Barnen började direkt leka i lekstugan och ville inte följa med ut i skogen när Johan, Ing-Mari och jag gav oss iväg. Jag var på blåbärsjakt och de andra på jakt efter kantareller. Det blev en fruktsam tur för oss alla och nu kan jag göra blåbärssylt också!



Rensning pågår


Två kilo bär blev det, hade gärna plockat ännu mer men Johan tyckte att jag var knäpp som inte kunde sluta :)

Sen åt vi en god middag utomhus, med kantarelltoast till förrätt och sen grillning, och DET var nog sommarens sista grillmiddag. Johan körde hem så jag tog ett glas vin.





Olivia plockade en tomat från farmors gigantiska tomatplantor

Vid tio åkte vi hem igen och barnen somnade snabbt i sina stolar och allt var frid och fröjd tills Olivia vaknade vid Täby någonstans och började gallskrika med sitt allra mest genomträngande skrik och vrålade ända tills vi kom hem, vad vi än sa eller gjorde. Pust...

Men det var skönt att sova i egen säng och att vakna hemma och en lägenhet full av packning, en tvättstuga och ett fortfarande lika tomt kylskåp väntar på oss...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: