söndag 16 januari 2011

Slasksöndag

Fy katten vilket skittrist väder vi haft idag. Jag var inne ensam med barnen hela morgonen och förmiddagen, efter att Johan stuckit iväg för lite programmeringsarbete med sin kusin. Hade planer på att gå ut men jag orkade inte riktigt... Så vi lekte lite, lade pussel och åt en näringsrik och inspirerad lunch bestående av uppvärmd pizza och pasta (fullkorns visserligen för min del, men ändå...) och tapenade. En riktig höjdare tyckte barnen! Sen kom pappa och Titti över och lekte och fikade så då kompletterade vi med kanelbullar. Eftermiddagens planer blev tyvärr inställda eftersom Lina var sjuk, så vi stannade hemma och väntade in pappan.

Men sen började både jag och barnen krypa på väggarna och Johan, som helt saknar vår rastlöshet, gav sig motvilligt med på att gå ut i rusket. Så på med overaller, galonisar och regnskydd på vagnarna och så ut. Barnen somnade båda i vagnen nästan med en gång, så vi struntade i Vasaparken (som de tjatat om) och promenerade ned på stan och gick till Panduro och köpte pärlor att göra halsband av (som födelsedagspresent till Nadia, inspirerat av en julklapp Dylan fick av sin mamma) och kort för att göra inbjudningskort till stundande kalas.

När vi var nästan hemma så vaknade barnen så då gick vi ändå till Vasaparken en stund för att de skulle få leka lite. Där kom galonisarna väl till pass, så slaskigt, isigt, ruggigt och äckligt. Men barnen gungade och hade kul och så gick de hela vägen hem, skrattade när de halkade och avslutade med att hoppa jämfota i alla slaskpölar utanför porten.

Ikväll inviger vi vår julklapps-taginegryta och lagar lammstek med massor av rosmarin och vitlök och det luktar gudomligt. Jag har just vikt ihop helgens barntvätt som vi körde igår och konstaterat att Olivia på en vecka förbrukat 12 tröjor och 6 par byxor. Tur att vi inte alla håller samma tempo som hon...

.

2 kommentarer:

Anna Öst sa...

Hej Julia!

Hoppas allt är bra med dig!!!

Visst var du och maken i NY för ett tag sen? Hur gamla var barnen då? Vi har ju en nyfödd men jag undrar om man kan ta med en som inte fyllt 1 ännu... eller lämna henne hemma. Hur gjorde ni?

kramar Anna

Julia sa...

Hej Anna,

Kul att se dig här! :) Japp, det stämmer att vi var där i våras. Då var Olivia drygt 1 och Nadia drygt 2 och båda fick stanna hemma. Jag skulle kunnat ta med en bebis, men nog inte en ettåring... halva grejen är ju skön shopping och härliga restaurangbesök så då tror jag att en liten plutt har det bättre hemma hos någon kär släkting! Lycka till!
Kram
/Julia