lördag 29 januari 2011

Lördag

Jag sitter här i soffan, blixtstilla och väntar på att Nadia ska tystna. Vi hade en natt utan dess like (nästan), otroligt otajmat eftersom jag hade jordens huvudvärk hela kvällen och knappt kunde stå upprätt. Svårt att somna hade jag också efter att ha sovit mig igenom hela Skavlan i soffan. När jag äntligen somnat vid tolv, väckte Olivia oss vid ett. Jag försökte göra det lätt för oss genom att ta in henne till oss, men istället låg hon och sparkades och pruttade illalukt (hon har haft lite dålig mage i några dagar...) och stökade så att ingen av oss kunde sova mer än en stund i taget. Vid tre gav jag upp och lade tillbaka henne i sin egen säng och fick förstås ta världens fight och sen när hon tystnat körde hon bebisradarn och vaknade så fort jag försökte lämna rummet.

Tillslut lyckades jag iallafall smyga mig ut för att bli väckt av en arg och trött Nadia klockan 05:19. Johan försökte samma trick med henne, att ta in henne till oss, men istället var det en arg Nadia som inte tänkte sova med. Så Johan gick upp och Nadia väckte förstås även Olivia. Det är lustigt det där, hur de mitt i natten kan ligga en meter ifrån varandra och sova sig igenom timmars vrålskrik, men efter fem vaknar de av minsta pip..

Jag fick iallafall sova till halv nio och tog då lite kaffe och en Alvedon mot den ihållande huvudvärken. Bakade lite bröd med Olivia och strax efter tio väckte jag Johan och gick och körde ett jobbigt Shape-pass på Sats. Det är alltid likadant, man är sjukt osugen innan och så fort man har satt igång känns det hur bra som helst. Blir nog viss träningsvärk imorgon dock..

Sen gick jag hem och löste av Johan som skulle flytta med Kalle och så duschade jag och åt lunch och satte sen igång projekt påklädnad. Så gick jag och barnen ut till Vasaparken och för första gången på länge sken solen och det var alldeles lagom kallt. Vi mötte upp Jenny och Ingrid och åkte isig rutschkana. Mina barn är nästan ohälsosamt orädda, i synnerhet Nadia. Hon har åkt den där största kanan sen hon var ett år gammal. Så gungade vi lite och åkte lite rumpa på kullarna, innan vi packade ihop oss och gick för att posta Nadias kalasinbjudningar. Det var mycket stort för henne att få posta dem själv, och nu har hon tjatat resten av dagen på att hon vill ha kalas NU...

Jenny och jag promenerade lite och båda mina barn somnade. Vi gick bortåt Västermalmsgallerian för att ta en kaffe inomhus, men just när jag fått min latte vaknade Olivia med ett psykbryt. Hon kan bli sådär galen ibland när hon inte sovit klart, men att få henne att somna om är nästan omöjligt. Nu vrålade hon som en koliksjuk spädis och människorna vid borden bredvid kastade menande blickar, så jag tryckte ned henne i vagnen igen, och gick ut och gick en sväng. Det tog säkert tio minuter innan hon tystnade, men konstigt nog vaknade inte Nadia som sov bredvid i syskonvagnen.

När vi kom tillbaka till fiket igen var Olivia ganska lugn och resterna av Jennys semla gjorde henne på gott humör igen. Efter lite handling på ett lördagstrångt Daglivs kom vi hem vid femtiden och då var jag rätt slut efter en heldag ute. Johan mötte upp oss också och powernappade lite på soffan medan jag lagade lasagne. Mysigt att vi hann äta middag ihop innan han begav sig iväg på fest. Och nu ser jag fram emot en kväll i soffan i sällskap med lite chokladglass...

.

1 kommentar:

Helen sa...

Oj, vilka mardrömsnatt ni hade.
Två med olika rutiner som stör varandra låter onekligen tufft.
Men om dryga 10 år sådär lär du nog få väcka dom på helgmornarna när de bara vill sova. Något att se fram emot :-)

Hälsningar från Älvsjö och Leolejon