fredag 21 januari 2011

Ett inlägg!

Vilken klen vecka ur bloggsynpunkt... (träningssynpunkt också, inte ett enda pass!) Jag skrev ett inlägg från mobilen igår, men det försvann visst. Vårt modem lade av igår morse så då hade vi varken tv eller internet (eller hemtelefon men den är man ju inte så beroende av nuförtiden), men tack och lov gick det snabbt att få ett nytt så nu är vi online igen.

Fredagskväll, vad jag älskar det. Jag ligger visserligen en hel del efter med jobb eftersom veckan blev mer hektisk än jag räknat med, men det har kommit in lite nya roliga kunder och jag känner att jag fått en nytändning. Hoppas att det håller i sig! Tog med datorn hem och hoppas få lite jobb gjort under helgen, men det är sannerligen inte lätt när man är omgiven av två racerbarn hela dagarna och knappt sitter ned på en hel helg. För om det är segt att jobba på helger så är det ännu mer segt att jobba helgkvällar. Men jag ska göra ett försök, har ett jättemöte på torsdag som jag behöver förbereda en massa inför.

Veckan har varit bra. Jag konstaterade nyligen hur otroligt mycket enklare saker och ting blivit med barnen nu när de är lite mer jämnstora. När man har hämtat på dagis och kommer hem kan man faktiskt låta dem sköta sig själva medan man lagar middag och så kan den som jobbat sent komma hem till dukat bord och färdig middag. Mycket mycket skönt för båda. Jag älskar dessa vardagsmiddagar med min familj och oftast äter vi god mat oavsett vilken dag det är.

Nadia har dock varit arg en hel del och fått några utbrott. Det var så länge sedan hon hade regelbundna sådana att jag nästan hade trott att det var över. Hoppats iallafall... Nu gör vi bara så att vi bär in henne i sitt rum och så får hon sitta där och vråla tills hon lugnat ned sig. Jag blir nästan aldrig arg när hon skriker längre, bara trött. Och trött är oftast vad hon också är när det händer, ofta sammankopplat med dagar då hon vaknat alldeles för tidigt och inte somnar om. Man kan bara hoppas att hon någon gång ska inse sitt eget bästa och lära sig att somna om när hon vaknar trött.

Men nu är det alltså fredag, och även om inte helgmorgnar innebär mer sömn, är det ändå skönare med ett lugnare tempo. Fredagskväll har har kommit att innebära att barnen oftast får glass eller något annat gott efter middagen. Idag blev det en ny chokladglass från GB - "Krämig choklad" i sånt där vanligt halvliterspaket och den var helt sjukt god. Jag var tvungen att hjälpa till lite trots att jag egentligen inte ville förstöra aptiten. För på fredagarna brukar barnen få äta först och sen äter vi något gott när de somnat. Idag köpte vi svindyr men kravmärkt tonfisk på Melanders Fisk och den håller Johan just nu på att marinera i olivolja, vitlök, färsk timjan och citron. Till det blir det risotto och så har jag köpt en fet chokladkaka till efterrätt (för jag var så sugen på Apelsinkrokant och det fanns bara 200-grammare... hur jag ska undvika att äta upp hela återstår att se). På fredagarna är allt tillåtet! Sen blir det väl som vanligt På Spåret och Skavlan och lite kippande med ögonen i soffan...

.

Inga kommentarer: