söndag 22 juni 2014

Skruttigt och fixande

Sitter fast i soffan med en sovande sjukskrutt på magen. Elias är riktigt dålig; hög feber, hostig, snorig och har dessutom diarré och på eftermiddagen kräktes han flera gånger. Vi har inte ens försökt ge honom vanlig mat, utan välling, vatten och lite kall smoothie känns som det enklaste att få ned. Han är så skruttig och gnällig och vill inte göra någonting annat än att sova eller vara i famnen. Men ändå lite tapper på något sätt, när jag sjöng för honom dansade han lite och vickade på kroppen så som han börjat göra. Förutom förkylningen så har han två framtänder på väg ned och jag kan tänka mig att det bidrar. Blir han inte snabbt bättre kommer vi att gå till läkaren med honom, det känns viktigt att få en läkares okej inför vår långflygning på fredag. Som känns rätt mycket av en utmaning även med en frisk bebis...


Det var iallafall ofantligt skönt att sova hemma inatt, när Elias vaknade och var ledsen och febrig. Hur mysigt det än är på landet kräver det lite mer när vi alla fem bor i en liten stuga och en blir sjuk. Jag tycker alltid att det är så otroligt skönt att komma hem när man varit borta, nästan så att jag knappt vill ge mig av igen. Men den känslan försvinner snabbt för jag ser verkligen fram emot vårt kommande äventyr. 

Vi började så smått beta av vår digra to do-lista när Elias sov. Det är alltid lite svårt att veta vad man kan sätta fart med men nu har vi satt dagar på vad som ska göras när och färgkodat, så nu ska det gå att påbörja. Vi började med att städa ur köksskåp och lådor, samt ta undan lite vin och champagne som vi gärna vill ha kvar. 

Nu är det ett och ett halvt dygn senare och tack och lov har Elias varit jättemycket piggare idag! Johan och jag insåg att vi gjort en liten miss när vi sade att barnen skulle vara lediga från dagis redan denna vecka, vi som har så mycket att stå i... Men det har gått bra. Vi har idag tvättat, hängt och vikt en massa, samt fortsatt rensa. Jag körde min garderob och passade även på att välja kläder jag ska ha med mig, redan nu. En enda fördel med detta kalla och trista väder, man kan packa ned alla sina sommarkläder utan att riskera att man behöver använda dem! Så har vi varit på bibblan och lånat sommarböcker till barnen (de är tokiga i Lassemaja just nu) och passade även på att titta på hela biblioteket när vi ändå var där, det är ju en fantastisk byggnad men vi går oftast bara direkt till barnavdelningen. Barnen var så duktiga och tysta när vi kikade runt och blev imponerade av alla böcker. 




Sen gick vi till Akademibokhandeln och spenderade en smärre förmögenhet på pocketböcker till oss vuxna, pysselböcker och ritblock till resan och några spel att sysselsätta oss med. Sen fixade vi extranycklar och sen hem och fortsätta fixandet. Mycket att stå i men jag måste säga att jag älskar när vi är hemma tillsammans alla fem! Så härligt att Johan är ledig nu också! Imorgon fortsätter vi med tisdagsmåstena och så ska jag lyxa till det med en pedikyr. 

Inga kommentarer: