söndag 9 februari 2014

Prinsesslördag och streetdancesöndag

Tidig söndagsmorgon och det är bara att inse att jag utmanade ödet när jag skrev om en morgontrött bebis. Han vaknade 7 imorse och 6 igår, men han har bara ätit en eller två gånger inatt och det var ju ett framsteg efter senaste tidens krångelnätter. Sen vid halv åtta vaknade båda systrarna också, trots att de inte kom i säng förrän tio igår kväll.

Gårdagen ägnade vi åt kalas hos Thea, jag lämnade av två glada barn iklädda prinsessklänningar. Här på bilden tillsammans med födelsedagsbarnet Thea. 


Sen tog jag bussen hem igen och efter amning av lillkillen så begav vi oss ut. Vi hade ärenden till två affärer som stängde klockan 15 och den var redan halv, så vi delade på oss. Johan gick till en ramverkstad vid St Eriksplan och lämnade in Slas-tavlan för omramning. Glaset gick sönder i julhelgen och så passade vi på att byta Passe-partout:en. Jag hoppade på 3:an till Kungsholmen för att köpa sista födelsedagspresenten till Nadia - hon fyller på tisdag - en leksaks-kassaapparat som jag spanat in. Den var dyr så det får bli en present till Olivia också, de älskar att leka affär och denna hade en riktig solcellsdriven miniräknare, kortläsare och "riktiga" pengar. Förutom detta kommer hon att få en jacka, en pyjamas, en kartbok och en liggdockvagn som hon önskat sig hur länge som helst. 

Hursomhelst hämtade vi efter kaffe och snabbsoftning hemma barnen från kalaset och åkte hem till morfar Gösta som också fyllt år. Vi firade honom och min faster Mysan och även min fina faster Tippi och hennes man Stig var där. 

Mumsig mat som alltid hos papsen..

Missnöjd Elias hos Tippi. Innan han sovit...

Nadia ville också bli firad så efter att vi sjungit Ja må de leva för de andra två fick vi sjunga Happy Birthday för Nadia. Elias sov en timme i pappas säng och var sen på gott humör ända tills vi åkte hem vid halv tio, då somnade han i vagnen. Även de andra två höll sig på gott humör hela vägen hem och det är så otroligt skönt när sådana där trevliga bortakvällar slutar bra. För inte så länge sen var det ju mer regel än undantag att minst ett av barnen (i 99 fall av 100 den äldsta...) bröt ihop i jordens psykbryt. Så otroligt skönt att livet är lite enklare nu. 

Imorse klockan 10 var det så dags att testa Streetdance för barn på dansskolan mitt emot oss. Barnen, och i synnerhet Olivia som verkligen verkar ha rytmen i blodet, var supertaggade. Vi drog bara på oss stövlar och fleece och gick dit, tog Elias i Babybjörnen, supersmidigt. Jag var förvånad att se att det bara var småkillar där, i jeans, keps och gympadojor. Inte en enda ballerinaklädd liten tjej, vilket varit praxis på varenda gympa och barndans vi hittills testat. 

Jag gillar verkligen att våra barn är så orädda för att prova på nya saker, de gick och ställde sig längst fram och övade sedan lydigt steg och breakdance-moves... Nadia sa sen att hon inte tyckte att det var kul, tror tyvärr att det beror på att de var enda tjejerna, hon fäster så stor vikt vid social tillhörighet... Olivia bryr sig ju tack och lov inte om sånt, så hon ville fortsätta även utan Nadia men ska se om vi kanske kan övertala henne också..




Inga kommentarer: