lördag 15 februari 2014

Mitt i natten

Det är mitt i natten och jag kunde inte somna. Låg och vred mig i sängen och hörde Elias börja knorva och sen vaknade han och var störtpigg så efter några nattningsförsök gav jag upp och gick och satte mig i soffan. Bebisen ligger i babygymmet och snackar i mörkret, han får ligga där tills han tröttnar. Det var samma sak natten till idag, då vaknade han fem och höll på i en timme. Jag hade dessutom varit på Tranan och druckit vin på kvällen så det var tungt, och jag var trött hela dagen idag. Nu har jag bestämt mig för att inte dricka någon mer alkohol så länge nätterna ser ut såhär..

Det var som sagt en seg dag idag. Elias ville inte sova sin morgonlur och jag som bara längtade efter att få krypa ned igen. Var trött och kaffesugen men ville inte dricka kaffe så att jag inte skulle kunna somna sen. Istället gick jag och vred upp timern på kaffebryggaren gång efter gång, medan jag hoppades att lillen skulle somna. Vid halv elvasnåret packade han så äntligen in och de stora barnen var snälla nog att låta mig sova en timme, trots att det var ledig fredag. Men jag blev aldrig riktigt pigg och även barnen var trötta och tjuriga, i synnerhet Olivia som gått upp klockan sex för att kolla på tv.. Oliven hängde sen hos Rufus större delen av dagen, men vi hann bråka ganska mycket innan dess. 

Medan Olivia var där nere passade Nadia och jag på att baka inför morgondagens kalas. Vi gjorde kokostoppar, chokladbollar och muffins och så gick vi och handlade och gjorde klart kalaspåsarna. Samt tvättade lakan i stora tvättstugan. 

På kvällen när alla barnen somnat klurade Johan och jag ut skattjakten och gjorde ledtrådar. Det var ganska kul men tog lång tid och vi var inte klara förrän halv tolv. 

Just nu finns liksom inga tidsmässiga marginaler för någonting. Vi har inte hunnit tänka på våra egna outfits för morgondagen, men det är ju en bagatell. Stort just nu är annars skolvalet, sista ansökningen imorgon och vi har varit på några olika infokvällar och har nu gjort ett val som känns lite osäkert. Vi måste även välja förskola till Elias inom den närmaste månaden och det är inte helt enkelt eftersom vår nuvarande ska rivas och de inte tar in nya barn. Ja just det, vi hittade en vattenläcka i barnens rum också. Suck. Grannarna snett ovanför har haft en vattenläcka i sitt badrum och våra grannar mitt emot, alltså under läckan, har hela sitt motsvarande vårt barnrum inplastat med fläktar. De var och kollade hos oss med en mätare härom veckan men upptäckte ingen fukt. Men så idag när jag bytte lakan såg jag att väggen bakom Olivias säng var alldeles rynkig, det såg ut som plast som smält och jag visade Johan när han kom hem. Ringde på hos grannen som kom och kollade och det verkar som att det tagit sig ner i parketten också. Suck igen. Blir till att kontakta försäkringsbolaget på måndag. 

Nu börjar lillfis krångla, ska se om han kan tänka sig lite sömn...

Inga kommentarer: