lördag 5 februari 2011

Lovely lördag

Vilken mysig och effektiv lördag! Johan tog tidiga morgonpasset, jag sov ett par timmar till och sen bytte vi och jag åt frukost och softade lite med tjejerna. Det är så skönt att bara få ta det lugnt på morgonen... Sen bytte jag från mjukisbyxorna till träningskläder och gick och körde det där jobbiga och sköna Shape-passet på Sats. Och sen spraaang jag hem och bytte av Johan i hallen och han spraaaang till bussen för att hinna kolla på AIK:s första träningsmatch för säsongen.

Jag duschade, åt lunch och hängde med en glad Nadia och en genomgnällig Olivia. En timme senare kom Hanna och Astrid över och Nadia och Astrid stängde omedelbart in sig i Nadias rum och skulle ha gardinerna neddragna och lyset släkt eftersom de lekte att Astrid var en bebis som skulle sova.. Det är så kul att se dem, de har känt varandra sedan Nadia föddes och hittar alltid varandra på bara några minuter.

Hanna och jag drack kaffe och "catchade upp" och allt hade varit frid och fröjd om inte Olivia varit så gnällig. Hon blev kortvarigt gladare av en kanelbulle men sen insåg jag att det var lika bra att gå ut en sväng. Så vi klädde på oss allihop och gick till Vasaparken. Jag gjorde misstaget att sätta på mig gummistövlar och var snart genomfrusen om fötterna av isen i parken. Så jag tog med Olivia och sprang hem och bytte till curlingkängor medan de andra fortsatte att åka rutschkana. Olivia somnade så fort vi kom ut igen och efter en stund satte jag även Nadia i vagnen och så knallade vi med Hanna och Astrid över till Kungsholmen och där somnade även Nadia i vagnen.

Jag handlade lite blommor, för vi skulle hem till pappa på födelsedagsmiddag, och en mapp för papper, nu kanske det äntligen kan bli ordning bland räkningar och papper och sen gick vi tillbaka hemåt och mötte upp Johan. Barnen vaknade och så knallade vi in mot city och hem till pappa och Titti. Där blev vi som vanligt bjudna på delikat middag bestående av hemgjorda korvar grillade i öppna spisen, och barnen lekte med morfar tills de alla tre var matta av trötthet. Dessutom delade de på en halvliter glass och fick bada i morfars jättestora badkar - perfekt eftersom vi vid förra söndagsbadet upptäckte att det gått hål i vår balja och vi inte hunnit köpa en ny. Barnen badade hur länge som helst och hade så kul - åh vad jag önskar oss ett badkar... Även fina gammelfarmor var där och barnen demonstrerade hur väl vi läst boken vi fått av henne och reciterade nästan hela "Hur gick det sen?" vid middagsbordet. Mysigt också att jag hann prata lite ostört med min farmor medan Johan badade barnen, det är inte så ofta vi får prata utan barnavbrott nuförtiden.

Sen var klockan halv nio och vi lyckades lura på kidsen pyjamasar och ytterkläder utan bråk, och promenerade hemåt. Och nu sover båda och jag känner mig lite snurrig efter några glad rödvin och kommer förmodligen snart att somna i soffan, efter denna späckade och genomtrevliga lördag.

.

Inga kommentarer: