fredag 24 april 2009

Fredagkväll

Fredagskväll ensam med barnen. Även om jag inte jobbar känns det lite extra festligt att det är fredag och jag har tillfälligt brutit min plan på att losa de sista sju kilona och bakat sjukt fula cocosbollar som står i kylen och stelnar till sig innan jag går loss på dem. Johan spelar fotbollsmatch och jag har lagt båda barnen och kollar på Så ska det låta. Lite panchovarning men ganska underhållande och dessutom är det inget annat att se. Kan ju fredagstablån vid det här laget... Olivia har inte helt lärt sig behålla suggreppet om nappen ännu, utan vaknar till lite då och då så att jag får springa och stoppa i den igen. Men det är bara bra för mig att röra lite på mig och bränna något smörgram. Fast så kom jag på att om jag flyttar hennes huvud lite så att hon inte ligger på sidan, stannar nappen kvar även om hon tappar suget. Man får inte vara dum!

Igår åkte vi in till Astrid Lindgren igen med Olivia. Vi tyckte båda att hennes hosta förvärrats de senaste dagarna och beslutade oss för att åka in igen. Om jag inte har missförstått hela det svenska sjukvårdssystemet så är man hänvisad till barnakuten om man inte vill gå till klåparna till husläkare som inte kan någonting om barn. Så vi åkte in vid åttatiden på morgonen och det var tydligen en bra tid, för vi var nästan ensamma där och fick bli undersökta på stört och träffa en läkare efter bara några minuters väntan. Och vilken bra läkare! Precis sådär som man vill att de ska vara, förklarande och tydlig utan att idiotförklara och få en att känna sig som en hypokondrisk hönsmamma. Han konstaterade att allt var bra med Olivia och att det inte går att göra någonting åt hostan mer än att avvakta. Jag kände mig nöjd och glad att vi åkte in, nu är det bara att avvakta och hoppas att den går över snart. Och jag tycker faktiskt att hon hostar mindre idag.

Imorse tog jag med barnen till parken. Nadia springer runt och säger små entusiastiska "Hej!" till precis alla, jag tror hon måste sagt hej hundra gånger idag. Det var en sån härlig dag, milt och varmt i luften och jag ser på min äldsta dotters ansikte att hon ärvt mammas pigment. Måste nog köpa solskyddskräm till henne. Eftermiddagen spenderade vi med att visa upp oss på kontoret och det var kul att träffa alla kolleger igen. Och sen mötte jag upp Cissi och promenerade hemåt och åt jordgubbar i Vasaparken medan barnen sov. Och nu väntar jag på att Johan ska ha spelat klart och komma hem och mysa med mig i soffan!

1 kommentar:

Just me sa...

:-) hahah jag med !

Vilken tur att jag inte är ensam !

:0)