onsdag 7 januari 2015

Tillägg: inre skönhet.

Ett tillägg till det tidigare inlägget om yttre skönhet är att jag även funderar en hel del på den inre. I hela mitt liv har jag varit extremt observant på detaljer i folks utseende och också väldigt dömande. Dessutom har jag väldigt kort mellan hjärna och tunga ibland. Dålig kombo, således. Jag kan lätt kläcka ur mig kommentarer om hur den och den ser ut och ingenting undgår mitt granskande öga. Men jag känner mer och mer att jag inte vill vara en sådan människa som har åsikter om folks utseende eller dömer dem på grund av det, när min moral säger att det är helt irrelevant. Dessutom MÅSTE jag hålla igen med sådant för att inte våra barn ska höra sin mamma raljera och det tänker jag ju redan på förstås, men Nadia har ju precis samma detaljkoll som jag...

Så mitt nyårslöfte är inte bara att bli en hälsosammare människa (jag glömde nog att skriva det, men jag kör förbud på onyttigheter nu efter att ha unnat mig allt alldeles för ofta under precis hela hösten), utan även en vänligare och mer tolerant människa som inte fäster någon vikt vid andras utseende. DET ska jag jobba stenhårt på, mer än på mitt eget yttre, för det känns extremt viktigt. Jag ska börja med att se till inte fälla kommentarer och sen hoppas jag att det ska leda till att jag inte tänker i de banorna på sikt. Hoppas att det funkar, för att förändra sig själv är ju nästan det svåraste som finns. Men det är ens förbaskade skyldighet, tycker jag. att försöka vara den bästa människan man kan. Men inte lätt för det!


Mitt nya jag

2 kommentarer:

Maja With a J sa...

Det ar ju jattesvart att inte ha en massa asikter om hur folk ser ut! Samtidigt ganska skont att inte bry sig... :)

Kram
Maja

Julia sa...

Instämmer i båda påståendena! :) Kram!