lördag 27 december 2014

Mellandagar

Elias är ju överallt, hela tiden. Det är helt omöjligt att ha koll på honom oavbrutet, tittar man bort en sekund så har han klättrat upp på något eller tagit tag i någonting han inte ska ha. Vi försöker hålla allt som kan vara farligt utom räckhåll men det är svårt!

Häromdagen upptäckte jag två små skärsår på insidan av handen, ingen aning om vad de kommit ifrån. Och på julafton när vi skulle ha mysfrukost ställde jag fram brödrosten på köksbordet och innan jag hann blinka var Elias där med handen. Han skrek till och jag sköljde hans finger med kallt vatten men sen sa han inget mer och jag såg ingenting så vi glömde bort det. Tills senare på julafton då jag såg världens brännblåsa på framsidan av fingret. Usch, det kändes hemskt och såret ser bara värre och värre ut nu några dagar senare. Han verkar inte ha ont om man inte kommer åt det men jag vet inte om man borde gå och ha en doktor att titta på det. Vi får se. 



Annars knallar mellandagarna på och det är skönt att bara vara hemma och ledig. Vi gjorde en ordentlig röjning av de storas rum och ställde in det lilla bordet och stolarna i Elias rum. Han älskar att sitta där med en liten tallrik och leksaksmat. 




Återstår i stora barnens rum: skrivbordsröj. Jag fasar...


Nu har det gått några dagar sedan jag skrev det förra, dessa mellandagar knallar på i ett rätt behagligt tempo och det är inte svårt att vänja sig vid att inte jobba och inte göra så mycket nytta. Men sedan sist har vi varit på det traditionsenliga annandagsfikat hos farmor och träffat hela min fina släkt. 

Elias med min underbara faster Tippi (rn av de mest fantastiska människorna ni kam tänka er) och min pappa (också en riktig höjdare :))

Och så har vi hunnit fira jul med Johans familj i lördags med massa paket, goda hemgjorda pizzor (eller nästan iallafall, sådan där rulle med deg och färdig tomatsås är ju det bästa sedan skivat bröd!), mysigt häng och en trevlig avslutning med charader som barnen fick i present. Jättetrevlig kväll förutom att Elias var på riktigt skithumör och bara gick runt och morrade och slog till folk till höger och vänster... Det är inte ofta han är sån, vi undrade om han kanske hade ont i sitt finger (som för övrigt ser mycket bättre ut, nu några dagar senare) och om det kunde vara anledningen till det usla humöret. 

Henning är en gunghäst med napp i munnen...



Igår var Olivia på sin julklappsteater och såg Ronja med sin farmor och Nadia lekte hela dagen hemma hos sin klasskompis Gillis. På kvällen kom Felix med familj över och vi åt Beer Butt chicken och sen den marängswiss som vi inte orkat äta kvällen innan. Men med min bror kan man alltid lita på att maten går åt - grymt bra! Men jag var nästan fortfarande mätt när jag vaknade imorse...


Felix, Siri och söte lille John. 

Tre kusiner

Idag så avslutade vi så årets julfirande hemma hos Johans farmor i Hässelby, med fika och sista julklapparna. 




Inga kommentarer: