måndag 1 december 2014

Födelsedagshelg

En riktigt mysig helg ligger bakom mig. I lördags hade vi en nästan oplanerad dag, åh vad jag tycker att det är skönt. Tänkte medan tvättmaskinen rullade på och tumlaren likaså att fördelen med att jobba heltid är att jag tycker att det är såå skönt att bara skrota hemma och torka diskbänk och vika kläder. Och det är ju skönt att det kan kännas så ibland!

Vid lunch gick vi ut och åt lunch ståendes vid en Food Truck (Johan och jag), respektive på Burger King (de stora kidsen, Elias fick mat hemma som vanligt) och sen splittade vi på oss och jag och Elias gick och handlade på ICA och de andra handlade lördagsgodis och något hemligt till min födelsedag. Hem och lämna grejer och sen iväg för att fika hemma hos Nadias älskade Emilia som vi inte träffat på jättelänge. Kramen de gav varandra efter tre sekunders tvekan gav mig nästan tårar i ögonen, så djup, lång och hjärtlig!

Vi hängde där i några timmar, fikade och snackade med Helena och Niklas, medan barnen lekte och Nadia ville förstås INTE gå hem när det var dags. Men tack och lov kom vi iväg utan bråk, så otroligt skönt när man slipper det. Förr var det mer regel än undantag och jag minns att jag ett tag undvek att göra saker med henne för att det var så jobbigt när man skulle hem.

Nadia, Emilia, Olivia och Selma när vi skulle gå.

Igår var det så dags för mig att fylla år. Barnen var mer uppspelta för detta än jag, de kunde inte sova på natten och Johan och jag vaknade flera gånger av att de var uppe och kollade klockan i köket, tände lampor och sparkade till saker som Elias dragit fram. Detta kombinerat med att Elias körde ett tvåtimmarsstök mitt i natten gjorde nattsömnen rätt risig den natten.

Vid halv åtta gick Johan och de stora upp och jag hörde dem baka tårta i köket medan jag låg kvar i sängen och rävsov. En timme senare kom de in med fin tårta, frukost presenter och sång. "Ja må ha leva" sjöng Olivia och blev retad av Nadia. Suck! Men jättemysigt uppvaktande och jag fick Keplers senaste, ett armband som jag önskat mig och en skål om jag också önskat mig. Och på tisdag ska jag få en överraskning tillsammans med min man... Spännande!

Jag stannade i sängen med min frukost och snart anslöt barnen och Johan med varsin macka. Elias sov fortfarande, han sover till ungefär halv tio på morgnarna och när han väl vaknar är han lite loj och tar en liten stund för att komma igång. Jag tror att jag vet vem han brås på och det är INTE på mig...

Till lunchen gick vi ned till Flipping Burgers och åt födelsedagslunch där, precis som förra året. Mysigt och gott men det blir ju inga längre sittningar med tre småbarn direkt...


En blek och fin 39-åring i novembermörkret...

Lillskrutten klämde fingret i en hamburgerkorg och ingen fattade varför han plötsligt började gråta. Men han tröstade sig själv med resterna av Olivias hamburgare, som han åt med tårar på kinderna.


Olivia och Nadia fick för ovanlighets skull dricka Cola. Oj som de sög i sig den med stooora ögon, vi är extremt restriktiva med läsk i vanliga fall. Och Nadia såg ut som en riktig reklamaffisch i sin tomteluva.


Elias återupptäckte sina gamla Florida-takter med att dricka med sugrör. Det tyckte han var mycket kul!

På eftermiddagen skulle våra kära släktingar komma, men jag glömde förstås att ta kort. Pia, Pelle och Ing-Mari kom och sen pappa och farmor en sväng direkt från Oslo. Jag fick mera fina presenter; en härlig bodyscrub, en fin jacka och sjal och en vacker och imponerande hög blombukett från pappa.


Eftersom Johan redan hade bakat tårta slapp jag stå och hetsa med spritsen i sista sekund som jag brukar, vilket var jätteskönt. Men jag kunde ju ändå inte riktigt låta bli att baka något, så Olivia och jag svängde ihop Leilas goda kolasnittar. Det var så mysigt att baka med bara henne, från och med nu ska jag alltid baka med ett barn i taget så slipper vi kanske bråk och tålamodsbefriat uppförande (från mamman...).


Precis innan gästerna skulle komma fick jag ett infall att flytta skrivbordet som stått i Elias rum, i brist på ledig vägg i lägenheten. Men någon gång under den stökiga natten kom jag på tanken att det kunde stå här vid fönstret så jag ville testa. Och det blev jättebra!

Här syns också min fina födelsedagsblomma. Den hade jag gärna haft ståendes på golvet, men det är ju bara att glömma med en klåfingrig ettåring i hemmet.

Lilla hörnan! Så mysigt det blev. Stolen är skitobekväm men får stå där för syns skull. Fick en fin julstjärna av svärmor som passade bra där också!

Inga kommentarer: