måndag 10 mars 2014

Vattenskada och helgmiddagar

En mysig helg ligger bakom oss, men nätterna är verkligen inte kul just nu, och inatt tog nog priset som den jobbigaste på länge. Elias hade feber, var täppt i näsan och hade svårt att amma. Dessutom har magen dragit igång nu när han börjat med smakportioner och han bajsade tre gånger under natten, plus en gång i sängen när jag höll på att byta blöja. Aaargh, gult och kladdigt överallt... Dessutom skrek han också, och det händer ju inte så ofta. 

Jag var trött, trött när morgonen kom men att somna om var bara att glömma. Klockan åtta skulle de komma och påbörja fixandet av vattenläckan i barnens rum, så vi flyttade in deras sängar i arbetsrummet och skåpet ställde vi på andra halvan av rummet. De byggde en provisorisk vägg i mitten av rummet men sen kommer vi att behöva tömma rummet eftersom de behöver lägga helt nytt golv. Det var en del nedslående nyheter idag, dels var läckan värre än de trott och de hittade rör i väggen som verkar läcka, dels kommer det att behöva stå fläktar och torka i flera veckor och dels behöver vi tydligen själva bekosta golvet, eftersom försäkringsbolaget drar av för ålder, och med ett golv från -69 blir det bara 20% som de täcker. Vår granne hade betalat 15 000 för sitt. Suck. Så nu provar vi livet i en trea och jag kan meddela att det är extremt lyhört mellan vårt rum och arbetsrummet. 




Resten av dagen höll jag mig ute, svårt att vara bekväm hemma med okända människor som springer ut och in. Jag fikade med Elin och tränade med Sofia, men Elias var ganska gnällig hela dagen. Både han och Nadia verkar åkt på nån förkylning, hon hostar och han lite med. Fasar lite för natten igen, för han sover oroligt och hon hostar massor...

I helgen hade vi det mysigt iallafall! Lördagen var en riktigt härlig vårdag, så vi åt goda hamburgare på en food truck och gick sen till en lekpark nedanför Vanadisberget och hängde lite. Och familjegungade!



På kvällen gick vi hem till pappa, eftersom vi skulle fira min farmors 92-årsdag hemma hos min farbror Jonte som ju bor i samma trapp som min far, lustigt nog. Farmor visste inte att vi skulle komma och blev så glad över det att hon till och med ringde idag och tackade för att vi kommit - det gjorde mig glad! Mysig kväll var det också och massor av god mat. Grodlår till förrätt hade pappa gjort...  Sen kollade barnen på Melodifestivalen tillsammans med Titti hemma hos pappa men vi lyckades få hem dem under omröstningen och väl hemma kollade Nadia klart men en dödstrött Olivia ville gå och sova...

Blommor till gammelfarmor

Fina killar

Tre fina!

Grodlår. Lite läbbigt, tyckte jag...

Men Oliven åt med god aptit. 

Och hennes far likaså. 

På söndagen vaknade de tidigt trots den sena kvällen innan och kollade på Winx på Netflix, som de älskar och jag avskyr. Idiotiska feer med fåniga röster... Sen tog jag med alla barn till MiniSats medan jag körde Shape. Det hade gått jättebra, vilket kändes skönt! Sen behövde Elias sova och det var så skönt ute att vi gick till Obsan och barnen åkte linbana och hade kul, utom Elias som sov i vagnen. Under tiden var Johan med pappa på Ikea och lämnade tillbaka städskåpet - halleluja att det gick att lämna tillbaka trots att det fått lite skavanker när vi monterade isär det. Men de sa inte ett pip och 2200 kronor fick vi tillbaka! Och framförallt så skönt att ha det ur världen...

På kvällen åt vi middag hos Ing-Mari för att fira Pias födelsedag och det var både mysigt och gott, hon hade lagat mycket god indisk mat! Men Elias var på gnälligt humör, det var väl förebådande om natten... Skönt iallafall att slippa laga middag på två dagar! På bussen hem blev Olivia åksjuk och kräktes över hela golvet... Oj oj. Sa till busschauffören och bad om ursäkt när vi klev av men han sa att han skulle ta hand om det. 

Nu ska vi sova, klockan är bara tio men jag är skittrött och anar att det blir ännu en jobbig natt...

3 kommentarer:

Anonym sa...


Alltså din gammelfarmor... hon är så himla vacker! Jag hoppas jag får vara så pigg som henne när jag är 92 :-)

Kram

Å-M

Julia sa...

Inte min gammelfarmor, utan farmor dock! :) Men jag håller med!

Anonym sa...


hihi oops! :-)

Fin hursom!

Å-M