onsdag 17 april 2013

Onsdag och trött

Oj oj, redan onsdag! Johan har haft två morgonmatcher denna vecka och jag har haft två kämpiga ensammorgnar med bråkiga barn. Framförallt Nadia har krånglat supermycket, imorse satt hon och vrålade och grät på toaletten om att hon ville ha mer tandkräm (tuben var nästan slut så hon fick inte ut den själv..). Jag blir så trött, just när jag tror att hon är stor nog att ha vuxit ifrån de här dumheterna så börjar hon på nytt. Det tar visserligen slut mycket snabbare nu, hon fattar efteråt och det är inte såå ofta men ändå! Jag är så trött på bråk och trött på att vara arg! Och att de alltid växlar, så fort Olivia går in i en glad period så switchar Nadia över till bråk-mode. Vet inte om jag ska vara glad för att de iallafall bara är arga en i taget, eller ledsen för att man aldrig kan ha det helt konfliktfritt... Hoppas att inte lillkillen ärver sina storasystrars bråk- och krångelgener... Även om jag tror att Olivias handlar mycket om miljöpåverkan, hon ser Nadia och tar efter. Just nu är många konflikter om strumpor som inte sitter perfekt i tår och i skarven mellan byxa och strumpa. Giv mig styrka.

Nu har jag just avslutat en krånglig läggning, för ensammorgon toppades med ensamkväll. Våra barn har varit så fantastiskt lättlagda de senaste månaderna, bara stopp i säng, godnatt och så inte ett pip förrän de går upp nästa morgon. Men det är som att de kör med mig just nu, ett himla krånglande var det ikväll. Först var de hungriga och inte trötta, så tillslut fick de komma upp och äta en macka mot att de lovade att gå och lägga sig direkt efter, utan krångel. Men det höll förstås inte Olivia som började tjafsa och ligga och gråta i sängen och de somnade inte förrän närmare klockan nio..

Och jag pustar i soffan och undrar hur jag ska orka ha dem helt själv i en hel vecka. Jag försöker ställa in mig på att det inte kommer att bli någon vidare utvilande semester, inte direkt som att ligga i en solstol och läsa pocketböcker och sippa paraplydrinkar i en vecka, men man får väl skylla sig själv när man envisas med att skaffa så mycket ungar hela tiden...

1 kommentar:

elisa sa...

Du Behover bara klara flyget sjalv . Jag ar redo. Kram