torsdag 25 april 2013

Dagar vid stranden

Stranden i Tel Aviv är perfekt för oss. Ett par minuters promenad från mammas lägenhet ligger den fina stranden som såhär på våren är skönt lugn och full med tomma solstolar. 24 kronor kostar det att hyra en solbädd, hälften så mycket för en plaststol. Lite skillnad från när vi var på Rivieran! Dessutom är stranden ganska bred, så det är bara längst ned vid vattnet det är solstolar, lite högre upp finns gungor, klätterställningar och rutschkanor som barnen roar sig i. Det är ändå tillräckligt nära för att vi ska kunna sitta vid vattnet och ha koll på dem.






Igår tillbringade vi nästan hela dagen på stranden. Mamma blev rastlös men jag njöt. Det var inte jättevarmt och blåste ganska mycket men trots att jag smorde både mig själv och barnen brände vi oss. Olivia är känslig för solen och blev alldeles rödprickig och jag kände mig dum för att jag inte smort ännu mer ofta. Både Mimi och Dylan var också röda så det var inte bara vi blekfisar från norr... Det var bara Nadia som var helt opåverkad, hon har riktig indianhud.

Idag började värmeböljan som ska dra in denna vecka och vinden vid havet är bara skön. Olivia är smord med 50 och har soltröja på så förhoppningsvis klarar hon sig. Vi ligger på stranden för tredje dagen och även om det är varmt blåser det som sjutton. Att läsa en tidning är bara att glömma... Just nu sover båda barnen, Nadia på solstolen bredvid mig, Olivia ihopkrupen mellan mina ben.






Finn tre barn!



Morgonen tillbringade mamma och jag på souken, den stora permanenta marknaden här i närheten. Jag ville köpa med mig nötter hem, de är sååå goda här och jag bunkrade salta hasselnötter, mandlar och pistagenötter. Mamma behövde handla grönsaker och kött till sabbatsmiddagen och vi kom hem med hela Dramaten-kärran full. Det var en mysig stund och lite exotiskt för mig som turist dessutom...

































Vi lider av lite åkommor därhemma i lägenheten, Nadia fick ihållande diarré efter sin magsjuka, Olivia följde efter och inatt började Dylan att kräkas. Vete sjutton vad vi dragit på oss men jag hoppas innerligt att det inte ska drabba mig. Mest på grund av bebisen, men jag fasar även för en hemresa på egen hand med två barn och en magsjuk, gravid mamma. Håll tummarna...

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: