söndag 17 februari 2013

Februarihelg

Lördagsförmiddag och jag lyckas inte riktigt få fart på mig själv. Ligger och halvslumrar i sängen medan Olivia sitter bredvid och spelar på iPaden. Johan och Nadia är iväg och kittar henne inför att hon ska prova att spela fotboll för första gången idag. Nyss ringde han och sade att han betalat 650 kr för grusskor, fotboll och t-shirt och shorts. Jag som trott att han skulle köpa vanliga gympaskor med lite bredare användningsområde, men det fanns tydligen inga. Nu får vi verkligen hoppas att hon vill fortsätta med fotbollen...

Här ligger jag nu och konstaterar att lägenheten är i kaos och verkligen behöver städas, men hittar ingen energi eller lust.

...och nu är det söndag och det blev inte många knop gjorda igår. Johan och Nadia kom hem, Nadia bytte om och var så stolt och fin i sina fotbollskläder. Jag känner mig jätteglad över att hon börjat spela fotboll, jag tror att lagsporter är bra för barn, även om det såklart skulle vara mer nyttigt med till exempel simskola.. Men se så fin hon var! Och så stolt. Och hon hade varit duktig på träningen och sprungit och provat allt, fast det var jobbigt sa hon. Men jag är glad över att hon är så modig och orädd inför att prova nya saker, det är aldrig några problem att få henne att testa (och inte Olivia heller).



När Nadia och Johan försvunnit iväg på fotboll, slappade jag lite till men tog mig sen i kragen och gick upp och gjorde mig i ordning. Olivia skulle på kalas hos en kompis som är ganska ny på dagis. Familjen bodde i en makalös vindsvåning med två takterasser i Birkastan och jag som nyss lämnat lägenhetsköparbranschen kunde inte låta bli att spekulera i kostnaden... Först ville inte Olivia att jag skulle gå eftersom hon inte kände någon, men sen kom lite fler kompisar från dagis så då tog jag rygg på en dagispappa och gick jag med. Det är ganska skönt att slippa vara med på de där kalasen...

Jag gick och mötte Johan som lämnat Nadia på ett annat kalas efter fotbollen, och så gick vi och tog en lugn och mysig fika tillsammans på Kaffeverket, innan vi gick tillbaka och hämtade varsitt barn.


På kalaset hade alla barn fått en varsin gitarr att pyssla med så Olivia kom hem med en gul en full med glitter och lim, och innan vi kommit hem var vi båda ganska glitterkladdiga. Men hon var så stolt över sin gitarr och Nadia blev mycket avundsjuk..

Idag ska vi försöka ha lite hemmarfixardag, lägenheten har pausats lite på sistone och vi har fortfarande hela klädkammaren full med kartonger. Dessutom har vi tvättid och så ska Johan iväg till min pappa och göra korv till sin herrmiddag i veckan. Jag hoppas att han kan ta med sig barnen så kan jag vara lite effektiv här hemma under tiden.

Det blir inte mycket utetid eller andra utflykter på helgerna såhär mitt i gråa februari. Jag är så vansinnigt trött på vinter och det ruggiga gråkalla vädret vill jag helst inte gå ut i alls. Jag längtar tills det blir lite varmare, och är väldigt sugen på en liten vårresa någonstans. Bara så himla dyrt med den billigaste biljett när man gångrar med fyra och jag känner att vi behöver få lite koll på ekonomin i denna nya situation innan vi spenderar stora pengar. I januari drog inte banken några kostnader för räntor så det blir dubbelt upp i februari..

Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar verkligen att du kan gästerna lägga på din egen blogg

Julia sa...

Det där förstod jag inte riktigt?

Anonym sa...

Det står still här med ibland. Försökte sätta upp tavlor igår men kom ingen vart! Vill vara så säker på var de skall sitta så jag får inte upp en enda ... Likadant varje gång.