lördag 28 mars 2009

Några dagar som tvåbarnsmamma

Några dagar in i livet som tvåbarnsmamma känner jag att det flyter på rätt bra. Nadia blev sååå glad när vi kom hem med lilla bebisen från BB. Hon kastade sig över babyliften med glada skrik och skulle pussas och klappa bebisen hela tiden. Våra hjärtan bara smälte! Sen har det förstås varit en hel del gnölande också, i synnerhet när jag sitter och ammar och Nadia vill komma upp till mig. Då blir hon jättearg och ledsen när det inte går, vilket innebär att jag hittills inte kan amma utan att Johan är med och tar Nadia. Men hon vänjer sig säkert, och ju mer Olivia får kläm på amningstekniken, desto enklare och kortare tror jag att matstunderna blir. Men visst blir det en del delande med varsitt barn, men jag försöker att vara med Nadia också och inte bara automatiskt ta lilla bebisen.

Den lilla verkar vara en harmonisk tjej hittills. Hon sover gott bredvid mig eller Johan på nätterna och vaknar och äter några gånger per natt. Just de där väckningarna är nog det som jag upplever som störst skillnad jämfört med första barnet. Nadia är ju så galet lättväckt så när Olivia sätter igång att gorma blir jag jättestressad för att hon ska väcka Nadia, vilket hon ju också oftast gör. Så Johan får springa till Nadia medan jag försöker få Olivia att äta och vara tyst.. Blir lite stressigt en stund men sen brukar lugnet lägga sig och alla somnar om.

De första dagarna när vi kom hem från BB hade jag hemska eftervärkar och var tvungen att gå och lägga mig för att inte tuppa av varje gång jag ammat, men nu känns det bara bättre och bättre. Jag känner mig full av energi och det är så skönt att slippa magen att jag känner mig som världens elitgymnast! Igår lyxade vi till det med att öppna en flaska vin medan vi lagade god fredagsmiddag. Båda tjejerna sov och vi tände ljus och skulle just sätta oss ned och äta för att sen kolla på Let's Dance-finalen när vi blev påminda om att ingenting blir som man planerat när man har små barn. Olivia vaknade hungrig just när maten var klar och jag fick sätta mig och amma. Men eftersom vi inte har full kläm på amningen ännu, tar det alltid en liten stund innan hon får till det, och då hann hon förstås väcka Nadia också. Så maten blev kall och vinet blev mest stående men jag tycker att det var mysigt ändå!


Här kommer nu lite bilder från de senaste dagarna:


Hon är här!


Vilka läppar...

Powernap i kuvösen


Världens schabrak...



Tillbaka i mammas famn. Nykräkt och fräsch...(mamman)





I pappas mysiga famn medan mamma duschar


Nyduschad och lite piggare

Lille handen

I karantän




Två som sover gott



Zzzzz


Sötskrutt


Spana in syrran!

Hej Olivia!


Plutt



Lässtund


Godmorgonpuss


Var är bebisens näsa?


Hejhej


Lina och Alma kom på besök idag - spana in tjejligan!



















.

Inga kommentarer: