torsdag 8 maj 2008

Vaccination

Somnade utmattad på mammas bröst

Idag fick Nadia sin tremånaders vaccinspruta och det var minsann ingen rolig upplevelse för någon av oss. Två feta sprutor simultant i de små tjocka bebislåren, och på nolltid förvandlades joller och leenden till storgråt. Tydligen gör den ena av dem riktigt ont och det märktes tydligt. Hon lugnade sig ändå ganska snabbt och var vid ganska gott humör under eftermiddagens häng i Vasaparken och mammapromenad. Men när vi kom hem bara brast det och hela den lilla kroppen skakade av gråtattackerna som kom stötvis. Hon somnade utmattad på min arm, klibbig i ögonfransarna av alla tårar, för att vakna kort därpå med ny gråt. Det var så uppenbart ledsengråt och inte arggråt, och det var så hjärtskärande att jag var nära att göra henne sällskap.

Jag har suttit ganska paralyserad med henne i famnen hela kvällen och efter en Alvedon i stjärten somnade hon och sov i min famn på ett utslaget sätt som hon inte gjort sedan hon var nyfödd. Johan, min älskling, handlade, lagade mat och servade mig i soffan. Nu har vi lagt henne och hoppas hoppas på att hon ska få sova inatt och vakna som sitt glada babblande morgonjag imorgon bitti. Älskade lilla skrotisen.

Inga kommentarer: