fredag 22 augusti 2014

Skolstart

I onsdags började Nadia så äntligen i skolans förskoleklass. Det var en stor dag för henne (och även för mig!), som hon längtat efter och och varit redo för. Jag gick med henne för att skola in men efteråt ångrade jag jättemycket att inte Johan följt med också, det är ju någonting alldeles speciellt med första skoldagen. 


Skolan som Nadia går i, Observatorielundens skola, är den första nyöppnade kommunala skolan i innerstaden sedan 1986, vill jag minnas att rektorn sade. Att den är helt nystartad har en del nackdelar, när vi kom dit på onsdagen så var de omfattande renoveringarna som ägt rum hela sommaren, inte i närheten av färdiga. Med nöd och näppe hade de lyckats färdigställa fyra klassrum, som ju var fina och fräscha, men nästan ingenting annat var klart. Lunchen kommer de att få inta i skolans filial tvärs över gatan tills matsalen är klar om några veckor. Mycket struktur och rutiner verkar också saknas, men det faller förhoppningsvis på plats allteftersom. Det positiva med nystarten är dock personalens energi och även övriga föräldrars optimism. Det blir nog jättebra när det väl är klart. 

Nadia och jag kom allra först på onsdagen och Nadia fick för första gången träffa sina fröknar; Erica, som är pedagogiskt ansvarig och en riktig skolfröken som man tänker sig en sådan (även om hon nog är i min ålder eller rentav lite yngre), och sen Camilla som är lite yngre och fräsigare. Jag tror att de kompletterar varandra jättebra, och Nadia tyckte mycket om dem. Men sen var vi föräldrar på informationsmöte i matsalen och då fick vi reda på att elevantalet sjunkit under sommaren och att de kommer att behöva göra om från fyra klasser till tre. Lite osmidigt kan man tycka, att de inte kunde fixat det innan skolstart, och tråkigt att de då ska splitta på de klasser som barnen just introducerats i. Men förhoppningsvis blir det bra ändå och det verkar som att Nadia ändå får behålla sina fröknar och de lovade att ta hänsyn till kompisar också. Och Nadia fick ganska snabbt kompisar!





För efter mötet fick vi låta barnen vara kvar i klassrummet och jag gick och shoppade lite på Lindex till både mig och barnen. Sen gick jag och hämtade Nadia i skolan och så åt vi lunch på Burger King, dagen till ära. Fler föräldrar hade tänkt samma tanke och vi satte oss bredvid en skolkompis, Paulina, vars mamma jag pratat med under mötet. Nadia och Paulina visade sig vara födda med en dags mellanrum och dessutom bor de runt hörnet från oss och var lite lika på något sätt. Paulina ville komma hem och leka och det sade jag att hon gärna fick någon dag. För mig är det där sociala minst lika viktigt som det är för Nadia och jag känner mig som en rätt dålig förälder när jag hoppas att hon blir vän med de "smarta" och snälla barnen och inte med de där tjejerna med skinnkjol och örhängen...




Själv har jag haft en lugn men lite deppig vecka på jobbet. Tycker att det är jobbigt att vara borta så mycket från min söta lillskrutt... Passar på att smita lite tidigt iallafall medan jag ännu inte har så mycket att göra. Har en känsla av att det inte kommer att hålla i sig... 

Glad fredag!

Inga kommentarer: