torsdag 14 augusti 2014

Sista sommardagarna

Sista semesterveckan (även om jag rent tekniskt sett är föräldraledig med Nadia) och vi har lite svårt att få saker att hända. Vi har tvättat och vikt in allt från Ljusteröveckan, men lägenheten är fortfarande rätt kaotisk med bilbarnstolar, resevagn och resväskor som ska ned i källaren, täcken och kuddar från när Mimi och Dylan bodde här som behöver städas bort. Men jag har liksom ingen energi att ta tag i sånt, vilket är lite dumt för inte lär det bli mer tid över nästa vecka. Och sånt är svårt att göra när man är ensam med bebis, vilket ju Johan kommer att vara, varför det vore lite bra att ta tag i det denna vecka. Men men... 

Denna vecka har vi iallafall passat på att vara lite sociala. Jag och de stora barnen åkte till Söder och hängde med Lina och barnen igår och Johan och Elias kom efter när Elias sovit klart. Vi hade en härlig dag tillsammans, med min fina Lina och hennes fina ungar, och så mysigt att träffas igen efter sommaren!

Idag tog jag Elias och åkte till Storholmen utanför Lidingö och träffade min nya kompis Erika som har Ebba som är typ två veckor yngre än Elias. Erika och jag var i samma mammagrupp nu senast, och fann varandra nästan i direkt, i synnerhet sedan vi upptäckt att vi har gemensamma kompisar och ett stort gemensamt intresse för jämställdhetsfrågor. Samt en väldigt bra personkemi. Det är häftigt att få nya kompisar som vuxen tycker jag. Trots att vi är "mammakompisar" pratar vi ganska lite barn men det var roligt att se hur exakt Elias och Ebba följt varandra i utvecklingen. De låter likadant och gör precis samma saker. Vi hade en fantastiskt skön dag ute på deras underbara ställe med sjötomt (lite avis blev jag...) även om vi inte såg så mycket av Elias som somnade i Ebbas säng och sov i tre timmar... Vilket innebar att jag i lugn och ro kunde bada från bryggan, sola och läsa bok på bryggan, snacka med Erika, äta toast Skagen med Erika, hennes kille Christoffer och hans pappa och lillebror som var där, och dricka kaffe och äta delicatoboll. Sen fick vi både båtskjuts och bilskjuts och var hemma på ett kick för att lösa av Johan som skulle på derby. 

Underbart ställe och så nära stan...

Erika och Ebba utanför bastun

Lunch with a view

Fiskenät, de hade fått upp massa aborrar

Chillar lite...

Nybadad. Sista doppet och sommarselfien..? 

När Elias vaknat fick de bada lite. Men Ebba var mest intresserad av att dra Elias i snoppen och det tyckte han var sådär...

På behörigt avstånd...


Och nu sitter jag här och har en skön ensamkväll i soffan och ska snart ta fram min bok. Imorgon ska vi hälsa på farmor/gammelfarmor i Täby, det blir också mysigt. Och sen är det ju svårt att inte känna att sommaren är slut. På måndag börjar jag jobba igen, Olivia börjar dagis och Nadia skolan på onsdag. Det ska bli spännande att se hur hon trivs där, hon har varit redo länge, känns det som...

Inga kommentarer: