måndag 26 maj 2014

Helg och val

Redan klockan fem ringde min lilla Elias-väckarklocka denna måndagsmorgon. Men jag ska inte klaga, för andra natten i rad sov han utan avbrott och de tidigare nätterna har han bara vaknat en enda gång. Underbara framgångar!

Mindre muntert känns det att se resultatet av gårdagens EU-val. Jag brukar göra mig mån om att hålla denna blogg lagom trivial och opolitisk (förutom enstaka genusutbrott), men ibland kan jag inte avhålla mig från att kommentera det politiska läget. Idag är en sådan dag. Johan och jag valvakade igår kväll, men orkade inte vänta in de definitiva siffrorna. Så otroligt deprimerande att så läsa imorse att SD ökat ytterligare och riktigt skrämmande känns det att de högerextrema partierna i övriga Europa fått sådant fäste. Att Front National i mitt  andra hemland Frankrike fått 25% av rösterna får mig att vilja gråta. Vad har hänt? Har Europa helt tappat minnet? Visst förstår man att den enorma arbetslösheten och EU:s flathet skapat frustration bland medborgarna, men att rösta på dessa galningar... Jag är mållös. Lite muntrar det iallafall upp att både Fi och Miljöpartiet fått sådana framgångar, ska bli mycket spännande att se vad Soraya Post kan åstadkomma nere i Bryssel. Så, nu slut på den amatörmässiga politiska kommentaren. 

Måndagmorgon, som sagt, men dagis är stängt och barnen hemma, så lite känns det ändå som fredag... Ännu en solig och varm dag, men sämre väder verkar vara på väg, så det gäller att njuta nu! Njöt gjorde vi även i helgen. I lördags var förstås Johan tokbakis efter sin utekväll i fredags, men jag lämnade honom med barnen och gick och tränade. Jag behövde lite egentid efter en heldag och kväll med kidsen. Lite bar det emot att gå inomhus, men det var ett tufft pass och sååå skönt efteråt och jag hann ändå få en massa sol, så jag ångrade mig inte en sekund. Hem och duscha och sen tog jag med mig de stora barnen och gick via Ica till Karlbergs slott. Elias och Johan stannade hemma och sov och vi andra satte oss vid vattnet och jag läste bok medan barnen lekte, matade änder och åt lördagsgodis och jordgubbar. Åh vad skönt vi hade det och så mysigt att få umgås bara med dem. Och så enkelt att inte ha en bebis med...


Lite väl matchande i klänningar de fick ärva från Ella dagen före... Det är tur för oss att hon är så kräsen, gick därifrån med en hel kasse mestadels nya kläder!



Senare på eftermiddagen vaknade våra två manliga familjemedlemmar till liv, plockade med sig lite extrakläder och en flaska vatten, och anslöt. Vi skulle på middag hos Hanna och Fredrik med kids, på Kungsholmen, så vi tänkte gå direkt. Det är ju bara på andra sidan vattnet, tänkte vi, och tog den fina vägen som inte är St Eriksbron, men det var ju mycket längre än vi tänkt, och vi blev en halvtimme sena. Men vilken mysig familjepromenad! 




Middagen var supertrevlig och god, och Elias som är en riktig drömunge just nu (vågar knappt skriva det..) somnade med välling i deras säng klockan halv åtta och sov sen genom hemresan ända till nästa morgon. Vi andra åt efterrätt och drack vin och barnen orkade gå ända hem vid halv elva då vi packade ihop oss. Nadia sov ända till klockan nio nästa morgon...


Klockan halv tio var det dansskola men de har ju kass organisation där och ingen kom och låste upp... Tillslut kom de iallafall men hade missat att de lovat barnen fika och avslutning, så killen fick springa iväg och nödhandla frysta tårtor...

Glad Oliv som INTE ville dansa... Hon tittade på film i soffan utanför istället. 

Sedan handlade vi för brunch på gården med Jenny och Alan, Hanna och Nino och så alla kidsen. Massor av goda saker och det blev otroligt härligt häng i många timmar. Barnen lekte och lekte, även om vi fick medla en del konflikter mellan främst Nadia och Olivia... Men Olivia och Rufus ville aldrig sluta leka. Vår gård är grym, måste hänga där lite oftare!



Sen gick Johan och jag och röstade och sedan löstes vi av och så gjorde Hanna och Nino detsamma. Olivia och Rufus fortsatte att leka själva på gården men sen fick vi upp två genomlortiga ungar som Johan lyckades få ned i badkaret. Tre gånger fick vi byta badvatten! Sen stoppade jag ned Elias där också. 


Inga kommentarer: