torsdag 27 juni 2013

Sista veckan

Sista jobbveckan och luften gick lite ur mig efter förra veckan. Jag har dock inte riktigt tid att inte vara effektiv, så jag kämpar lite emot mig själv just nu. Min chef frågade om jag kan jobba några dagar nästa vecka, men efter lite rådgörande med mig själv och med Johan (som jobbar) så sade jag nej med hänvisning till magen och lilla bebben. Det är ytterligare en stor, internationell presentation och i vanliga fall skulle det kanske triggat mig, men just nu känns det bara stressande och betungande. Jag hade ont i hela kroppen efter förra veckans kraftansträngning... Så jag ser fram emot att mamma och Dylan ska komma på söndag och sen bara ta det lugnt med familjen nästa vecka.

Så lugnt det nu kan bli.. Nadia är så otroligt jobbig för närvarande, precis tillbaka till det där otroligt jobbiga "ligga på golvet och skrika-läget" som vi fightats emot sen hon var ett år gammal. Hon driver mig till vansinne med sin fanatiska vilja till perfektion och sin fåfänga och hur hon kan få ett utbrott om inte hårtofsarna sitter exakt där hon vill, eller trosorna känns för små, eller byxorna inte sitter perfekt och allt vad hon hittar på. Just gällande trosor så har hon fått för sig att alla är för små, och flyttat över alla utom ett fåtal till Olivias troslåda... Jag flyttar envist tillbaka dem.

Så går det heller inte att göra några överenskommelser med henne, eftersom hon bara bryter dem. TV:n är ett stort konfliktområde just nu. Vi har ju tagit bort morgontv sedan ganska länge men nu blir det alltmer ofta så att de inte får titta på tv på kvällarna heller. Jag tror visserligen inte att de tar skada av att inte kolla på tv, tvärtom, men det känns tråkigt att straffa Olivia, som såklart är världens ängel just nu, över sånt som hennes syster inte klarar utan bråk. För med Nadia gör vi en överenskommelse att hon får titta klart på sitt program om hon lovar att det blir läggning utan bråk sen. Och hon lovar så glatt. Och sen tar programmet slut, vi stänger av tvn och helvetet bryter ut. Igår slutade det med att jag fick ta ut henne i hallen och där llåg hon på golvet och skrek när Olivia skulle sova, och det slutade förstås med att jag stod och vrålade tillbaka till henne och sen känner man sig ju alltid lika värdelös och urlakad efteråt...

Läggningarna som varit så enkla så länge är ett elände just nu, och det gäller båda barnen. De turas om att ligga och snacka, bråka, skrika, vara hungriga, kissnödiga och inte kunna sova tills man är alldeles matt av allt springande fram och tillbaka och inte så lite ilsken över allt krångel. Puh, låt detta passera snabbt och hoppas att det inte blir såhär hela semestern...

Detta inlägg skrev jag i måndags och nu är det torsdag och det börjar bli dags att trycka på "publicera"-knappen. Tycker att Nadia varit lite trevligare de sista dagarna, hoppas det fortsätter i den stilen.

Själv har jag haft stora problem med magen senaste veckan. Började på barnmorskans inrådan med järntabletter efter att mitt järnvärde sjunkit drastiskt. Jag tog järntabletter förut när jag lämnade blod utan större sidoeffekter men det är som att järntabletter i kombination med graviditet helt sätter min mage ur spel. Det var likadant med Olivia iallafall. Där andra blir hårda i magen blir det precis tvärtom för mig. Har fått springa ur möten och gå upp på nätterna och det har inte varit kul... Så nu tänkte jag försöka mig på att öka järnvärdet på naturlig väg och fick tips av barnmorskan som jag ringde och rådgjorde med på en smoothie med bladspenat, frysta jordgubbar, banan, apelsin och apelsinjuice. Köpte en blender igår (och en Moccamaster som vi ändå tänkt köpa ett tag) och imorse gjorde jag smoothien som var helt okej! Och så leverpastejmackor till. Men jag ska nog dricka smoothien på kvällarna framöver, dels får jag ha den i fred för barnen då, dels kan jag då dricka kaffe på morgonen utan att sabba järnupptagningen.

Så - dags att jobbe!

Inga kommentarer: