söndag 23 juni 2013

Midsommar i stan

Midsommar var toppen. Fastän vi haft lite småångest över vad vi skulle ta oss för, var det tillsist otroligt skönt att bara vara kvar i stan. Vi gick ned för öde gator och tog 4an som konstigt nog verkar gå, trots busstrejk, och åkte till Hornstull. Där gick vi ned genom Tanto till den fantastiska kolonilott nere i hörnet precis invid Årstaviken där Johans kompis Oskars trevliga föräldrar huserar. Så vi firade en skön, avslappnad och solig midsommar tillsammans med Oskar, Filippa, lilla Folke, Kalle och så Oskars syskon och föräldrar. Oskars mamma Agneta hade bullat upp med pennor och ritböcker till barnen, så de höll humöret uppe hela långa dagen, trots att Nadia är lite besvärlig just nu...






Vi var även uppe på koloniområdets lilla dansbana och dansade en stund kring stången och tittade ut över vattnet.





Senare gick vi ned och badade vid stranden, men då hade det mulnat på och blivit kallare så det var bara barnen som badade.







Vid femtiden gick vi; Oskar, Filippa, Folke, Kalle och vi, hem till oss och fortsatte festen. Kalle och Johan lagade lasagne, vi drack Rosé (inte jag...) och hade det trevligt. Barnen fick sen middag och sen läggning, men det är ju bara midsommar en gång om året. Jag gjorde en god rabarber- och jordgubbspaj med massa smör i och sen var vi så mätta att vi storknade, allihopa... Vi satt och snackade till halv ett, då var vi rätt trötta allihopa och det var skönt att krypa ned i sin egen säng.


Lika skönt var det att vakna i densamma, till en mulen dag utan krav. Jag bakade scones till mig och barnen och sen tog vi det bara superlugnt. Dagens enda utflykt gick till Burger King på Odenplal, sen kollade vi på film hemma tillsammans med barnen och sen kollade de på en film till medan Johan läste Offside och jag sov middag. Skönt... Och ännu skönare hade det varit om inte Nadia ägnat dagens sista timmar åt att bråka och skrika. Jag vet inte vad som farit i henne just nu men det är enormt mycket bråk och gråt. Hoppas det passerar...


Dagen före midsommar hade vi också en väldigt mysig kväll där vi åt picnic och kollade på Parkteaterns uppsättning av Kåldolmar och Kalsipper i Rålis. Det var hur mycket folk som helst men vi var ganska tidiga och hittade en liten gräsplätt nere vid scenen där vi bredde ut vår filt. Pjäsen var sååå bra, det tyckte både stora och små, och musiken, med sköna Ska-influenser riktigt riktigt bra! Solen stekte genom hela pjäsen och jag hade lite svårt att hitta en bekväm position där på filten, men bortsett från det var allt perfekt.





Nadia och Olivia med Yllet


Det enda negativa just nu (sedan jag överlevt torsdagens presentation som faktiskt gick ganska bra) är att jag är lite skruttig i kroppen men det får jag tydligen inte skriva om på denna skit-App (ladda INTE ned bloggpress senaste uppdatering...) för texten försvinner hela tiden, så jag orkar inte skriva den en fjärde gång, utan slutar här...




- Posted using BlogPress from my iPhone





Inga kommentarer: