onsdag 5 juni 2013

Bråk och stök på morgonkvisten

Dagen började med en timmas skrik och bråk av Nadia. En timme! Eller mer faktiskt, för när Olivia och jag tillslut gick vid halv nio (det var egentligen Johan som skulle lämna) låg hon fortfarande på golvet och vrålade. Problemet var som alltid kläder. Det känns som att nästan alla våra bråk handlar om kläder. Eller "våra" problem, hennes ska det vara, för vi varken bråkade eller hade problem med kläder. Nadia hade inget att ha på sig, det var det stora problemet. Hon ville inte ha någonting i lådan, varken klänning, tröjor eller tights. Det slutade med att hon gick med samma klänning som hon haft i två dagar innan, men det var inte det som var problemet. Jag har inget större problem med att de är lite småskitiga, det tar ju ändå bara ett par minuter för dem att skita ned sig, men brukar sätta gränsen vid två dagar. Problemet från vuxenhåll är att vi vill att hon ska ha praktiska kläder, och inte någon av kalasklänningarna som hänger på galge i deras garderob. Det brukar de inte ha några problem med (även om frågan ställs väldigt ofta) men idag var det bara blackout för stora fröken.

Jag blir matt. Vi har haft dessa klädbråk sedan hon var ett år gammal och som femåring tycker jag att hon borde vuxit ifrån det. Hon är så resonabel och klok i så många andra fall, men när det gäller kläder är det bara stopp i logiken. Vi hade stark lust att låta henne förstå att det beteendet inte var okej och att inte låta henne få ta med en kompis hem idag, vilket vi bestämt. Men eftersom det skulle drabba kompisen lika mycket som Nadia, och vi inte vill hota med saker vi inte kan genomföra, fick vi lägga ned den tanken. Men visst är det märkligt att man (eller iallafall vi...) alltid söker efter hot när de börjar bråka sådär, jag vill verkligen inte att hon ska kunna härja som en tok och förstöra dagen för hela familjen, utan att det får några konsekvenser. Men förhoppningsvis inser hon själv hur tråkigt allt blir av bråk och hon brukar vara väldigt skamsen efteråt. Men jag kan inte säga att jag längtar till tonåren...

Halvdag idag, men än på ett tag verkar jag inte komma från jobbet..49

Inga kommentarer: