torsdag 21 juli 2011

Stan och boendefunderingar

Vi är tillbaka i stan nu och det är en regning och halvtrist dag. Nadia sov som en stock i Emilias säng, vaknade inte ens när Emilia kissade på sig (mamman hade visst glömt sätta på nattblöja..), och sov till halv nio imorse! När barnen somnat igår badade vi vuxna tunna med utsikt över solnedgången över Mälaren... Underbart!

Alltid när vi hälsar på hemma hos andra, på landställen, i hus och i lägenheter, så funderar jag över vår egen situation och vårt boende. Ett sådant där ställe som den familjen hade, ett 100 år gammalt hus med sliten charm och utan färskvatten men med sjötomt, en dryg timme från stan... det skulle jag verkligen kunna tänka mig (duuh..). Samtidigt såg jag ju hur de (eller iallafall han) fixade och byggde och lade tak och isolerade och byggde och hade sig och varken Johan eller jag har ju tyvärr den kunskapen. Vilket är den främsta anledningen till att vi håller oss i vår lägenhet i stan. Och landställe kräver bil och plötsligt har man dragit på sig en massa fasta kostnader, vilket vi inte har idag och således kan leva rätt gott.

Men jag kan inte låta bli att känna lite sug efter någonting eget litet sommarställe, även om jag inte ser att det kommer att ske på ett tag. Just nu funderar vi mest (eller iallafall jag) på om vi ska bo kvar här eller titta efter någonting nytt. Jag skulle verkligen kunna tänka mig en liten uteplats och lite större och fräschare, men jag vill inte lämna stan. Men kanske att jag ska hålla ögonen öppna efter någonting nyproducerat med uteplats, i Sabbatsbergsområdet finns ju lite sånt till exempel. Längre bort än så blir det nog inte... Jaja, vi får se.

Annars är det mest packa upp och packa om som gäller just nu. Samt tvätta. Vi har liksom tvättat oavbrutet sen vi kom hem från Spanien, men lite skönt var det att slippa tvättstugan. På måndag åker vi iväg igen, då tar vi tåget till Strömstad och är på landet där i en vecka. Vi hyr bil när vi kommer fram för att slippa den långa bilresan men det kommer att bli lite att kånka på. Sen tar vi bussen till Oslo för att hänga med Felix, Siri och Frank i fem dagar. Samt mamma och Victor som är på besök från Israel. Sen hem och slut på semestern, men det vill jag inte tänka på ännu, i synnerhet som dagens väder ger lite höstkänsla.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag drömmer också om en uteplats
:-)

Kram

Å-M