söndag 31 augusti 2008

Sömn och gardiner

Torsdag - jag är söt i mössa


Fredag- Nadia och Walter loungar och fikar lite på Ritorno


Lördag - Nadia kollar på pappa som spelar match


Några nätter in på vår nya nattningsmetod bestämde vi oss för att lägga till totalt vaggningsförbud. Vi har ju slitit våra hår hela sommaren när vi skulle försöka lägga Nadia på olika ställen, utan vaggtassarna och bestämt oss för att det var dags att bryta ovanan att inte kunna somna stillastående. Så nu, fyra nätter senare äter hon inte på natten och vaggas inte till sömn. Jag skulle inte säga att det fungerar optimalt ännu, det kan ta ett bra tag att lägga henne ibland, men det är en enorm befrielse att slippa gunganget och vi har inte ens behövt skruva av vaggtassarna. Och även om hon fortfarande vaknar några gånger per natt och ofta kör en långpanna vid tretiden, blir det bättre och bättre för varje natt och det börjar kännas som att det finns hopp om livet. Även om det nog bara är att inse att vår dotter tycker att det finns roligare saker att göra än att sova, hennes powernaps dagtid liknar inget av de 2 x 2,5 timme som de andra tjejerna i mammagruppen berättade om. Snarare 2 x 20 minuter...

En enorm fördel med dessa nya rutiner är att vi fått tillbaka vårt sovrum! Nu kan man gå och lägga sig med lampan tänd, ligga och snacka och läsa! Och sen spjälsängen flyttade ut känns rummet så enormt att vi nästan funderade på att flytta in en extra soffa eller nåt.. Läsa har det dock inte blivit mycket av dessa kvällar, för den här veckan har vi bara varit så totalt utpumpade och energilösa. Jag antar att nattrutinerna kombinerat med luftutsläpp efter bröllopet gjort sitt, och jag tror jag somnat i soffan varenda kväll denna vecka. Inte direkt den mysiga honeyweek vi sett fram emot, men samtidigt bara så skönt att återgå till det normala livet, utan planerande.


Här vare djungelmönstrat!


Men projekt måste man ju ha och höstens sådana ska bli hemmet! Vi har ju knappt gjort nåt sen vi flyttade in i november, för det har varit sånt fullt fokus på barnafödande och giftermål. Men nu ska det bli lite snyggt här hemma. Första steget är Nadias rum. Det kommer inte att bli någon riktig ordning där förrän vi flyttar ut 1,20-sängen som står och äter upp större delen av utrymmet i det lilla rummet, men vi tänkte iallafall ersätta filtarna framför fönstret med riktiga gardiner. Så härom dan var vi och köpte riktigt coolt djungelmönstrat tyg och idag har jag påbörjat projekt barngardiner. Ett stort projekt för en som jag som knappt kan sy en rak söm men jag har försökt att trycka bak mitt slarvhafsiga jag och mäta ordentligt och nu på morgonen har jag klippt till och nålat en hel längd. Tills Nadia vaknade från en kort morgonlur och jag fick avbryta. Men har goda förhoppningar att återuppta detta projekt under dagen!

Inga kommentarer: