måndag 16 juni 2008

Liten skrot äter gröt






Nu har Nadia passerat fyra månader och följdaktligen har fast föda gjort inträde i hennes liv. Eftersom hon inte är särskilt tuttig av sig trodde jag nog att hon skulle gilla mat, och den gröt hon hittills fått bekräftar att så är fallet. Varje kväll får hon nu en liten portion som successivt vuxit från en tesked till en halv smakportion. Varje gång hon får gröten in i munnen första gången ser hon makalöst förvånad ut. En ny tuttlös situation som inte förvarnar att mat är på gång. Men sen sväljer hon glatt och vill ha mer. När vi är klara har hon gröt i hela ansiktet, eftersom man inte ska torka bebisar om munnen för att uppmuntra att de själva ska slicka sig om munnen och svälja maten. Man läser så mycket...

Hon har verkligen blivit stor den lilla tjejen. Besöket på BVC förra veckan bekräftade detta, hon ligger över på alla kurvor och sköterskan Anna-Marit sade att hon ser stor ut för sin ålder. Hon är nu 64 centimeter lång och närmar sig stadigt 7-kilosstrecket (6,8). Hon har nästan vuxit ur sin liggvagn och ligger gärna med fötterna uppe på kanten. När hon blivit lite stadigare ska vi byta till sittdel. Babysittern, min bästa barnvakt, är inte det minsta kul att sitta i längre och snart sticker ändå fötterna ut utanför kanten. Det är inte konstigt att hon växer som hon gör när hon äter som hon gör. Just nu äter hon oftare på nätterna än förut, och det blir skönt när den mättnande gröten kan göra så att hon sover lite längre och vill äta lite mer sällan nattetid.

Den här helgen har Johan och jag pryat som tvåbarnsföräldrar genom att ha Dylan hela helgen. Det var mysigt och kul men vi var helt slut på söndagkvällen när mamma hämtade upp honom. Tvåan får nog vänta ett par år för oss...

Och idag tog Nadia och jag tåget till Strängnäs för en första provning av brudklänningen. Det var ett lyckat besök, klänningen verkar bli riktigt fin och Naddisen var på ett strålande humör och låg och pratade och asgarvade på en filt på golvet medan jag snurrade för sömmerskan. Själva tågresan var förutom priset (200 spänn för 45 minuter..) rena lyxen. Nadia sov i vagnen medan jag drack kaffe och läste en bok. Jag började på Flyga Drake när jag var gravid men med alla hormoner i omlopp tyckte jag att den var för hemsk för att läsa vidare. Idag tog jag upp den igen och har sträckläst hela dagen; var tvungen att sätta mig på en parkbänk utanför porten och läsa tills Nadia vaknade och läste medan jag nattade henne och nu på soffan när hon sover. Nu har jag precis läst ut den och känner mig lite illa berörd. Men nu är det dags att sova!

Inga kommentarer: