onsdag 4 mars 2015

Tandborstningshataren

Jag kan minnas att våra äldsta barn kanske var lite krångliga med tandborstningen när de var små, men inte att de var som Elias. Han formligen avskyr att borsta tänderna. AVSKYR. Med versaler. Bara tandborsten kommer i närheten av honom börjat han åla och vråla och jag tror aldrig vi lyckats borsta längre än typ fem sekunder. 

Härom veckan var jag hos tandläkaren med Nadia och passade då på att fråga tandläkaren hur man ska bete sig. Det måste väl ändå vara viktigare att skapa vanan än att traumatisera sitt barn till att hata tandborstning för all framtid, tänkte jag. Tandläkaren höll inte med. Hon brukade hålla fast sitt barn och passa på att borsta medan munnen var öppen när han skrek. Så det har vi försökt sedan dess, men det är ju nästan omöjligt. Alla vet ju hur åliga små barn kan vara, det skulle nog vara lättare att borsta tänderna på en katt. Eller en lax. 

Tips mottages tacksamt! "Borsta tänderna om du är riktigt glad/arg" har sjungits till förbannelse, med falsk och klämkäck stämma. Och till ingen nytta. 

Omöjlig 1

Omöjlig 2

Stor och foglig

2 kommentarer:

Helen sa...

Hej Vasastan

Tips från oss, låt Elias borsta dina/pappas tänder samtidigt.
Det funkade här med Leo

Hälsningar Helen

Anonym sa...


Åh jag vet inte om jag skulle kunna tvinga och hålla i :-/ tänker att barnet måste bli extra irriterat om det är någon som tjyvhåller. Dilemma! :-)

Amaya får borsta själv först och sen jagar jag troll efter.

Hoppas han kommer på bättre tankar snart :-)

Kram Å-M