lördag 28 mars 2015

Firande del 2 - barnkalas!

Idag var det så dags för barnkalaset. Vår påhittiga Olivia hade som sagt bestämt sig för ett grönsakskalas och planerat både dräkt och bakverk sen länge. Farmodern sydde lydigt dräkten och mamman gjorde lydigt bakverken. Men denna gång körde jag all in på utseende och köpte färdiga bottnar och muffins - hembakade dito är verkligen pärlor för svin har jag nu lärt mig efter cirka 10 barnkalas.... Således blev dagens övning en orgie i sugar paste. 

Vi började lite lätt med morotsdekorationer till muffinsen. 

Sen spann jag och barnen vidare eftersom vi hade så mycket orange och grön sugar paste kvar. 

Sen kom vi på att den röda skulle nog också räcka ett tag till...

Jag gjorde frosting och spritsade på de färdiga muffinsen. 


Sen tomattårtan!

Och så dekorerandet av densamma 

Lite detaljer; Nadias broccoli och Olivias pumpa. 

Andra sidan...

Olivia fick en tomatkompis i David (och efteråt fick vi torka röd färg från väggarna...)

Och så fika och sång och inte långt efter såg den tidskrävande tårtan ut såhär...

The disaster..


Men barnen hade kul! Här presentöppning. 

Och dansstopp. Elias var i högform ovh åt nävar med chokladbollar (som vi gjorde som ärter och rullade i grönt strössel, men det glömde jag visst ta kort på) och stal godisar ur kalaspåsarna...

Två timmars kalas senare var vi rätt slut men lyckades ta oss ut till parken en stund för att andas lite... Nu är det ett halvår kvar till nästa barns födelsedag - puh!

Inga kommentarer: