måndag 29 juni 2015

S.E.M.E.S.T.E.R

Jag har alltid gillat att åka iväg direkt när semestern börjar. På så sätt kommer man direkt ned i varv och in i semesterfeeling. Detta år insåg vi dock att vår "riktiga" semester, vår resa till Baskien, är först två veckor in i semestern och att vi faktiskt inte hade några riktiga planer förrän dess. Och för första gången nästan någonsin funderade vi på allvar på att ta en charter bara för att efter denna hektiska vår få slappna av lite och vara garanterade lite sol. Vi kom så nära att vi nästan bokade, men resan vi hittade hade så dåliga tider och sen blev det så att ju mer vi tänkte på det, desto mer fel kändes det. 30 papp kan vi ha roligare för (30!! För en veckas charter! Hur har folk råd?!?), och jag fyller faktiskt 40 i höst och då vore det ju bättre att åka någonstans då. Dessutom har vi ju en utlandsresa jättesnart och så ska vi till London i augusti. Lite onödigt lyxigt med ytterligare en utlandsresa och sista dessutomet: att resa med tre barn är aldrig avkopplande, även om det är på charter med all inclusive... Så vi sparar krafterna till Frankrike och bestämde oss för att åka ned hit till Kalles land, på landet mellan Småland och Östergötland. 

Och här är underbart, som alltid. Johan har varit här varenda lov när han var liten och för mig är det fjärde gången tror jag. Det är så otroligt fridfullt här, och fantastiskt vackert med ett varmt ljus och mjuka åkrar där korna betar. Huset är stort och superfint och jag älskar att vara här! Dessutom är Kalle så otroligt härlig att hänga med och huset är fullt av hans och tvillingsyster Klaras gamla leksaker så det är full pott på alla fronter. 

Igår när vi kom var det jättevarmt och soligt men idag regnade det och var lite ruggigt så vi åkte in till Vimmerby där barnen lekte i de små Bullerby-husen på torget och vi gick på Systemet och åt sen lunch på en restaurang som hade världens finaste lekrum så barnen lekte där i evigheter medan vi vuxna hängde i sofforna utanför och drack kaffe. 

När vi kom tillbaka till Forshult chillade jag lite medan Elias sov vidare i bilen (som stod parkerad vid köksdörren med fönstret öppet, obs obs) och de andra spelade spel. Sen hängde de andra ute, spelade fotboll och lekte i lekstugan medan jag lagade middag. Jag gjorde en sån otroligt god middag som jag nästan måste dela med mig av! 

Långlagad laxsida, man kör den på 100 grader i typ en timme (lite citronskivor, salt och peppar på bara. Och dill klippte jag över) och den blir så otroligt mycket mörare och saftigare än när man kör på högre temperatur. Till det gjorde jag ungsrostad spetskål, man delar ett huvud spetskål (som är mildare än vanlig vitkål) i sex delar, på med olivolja, salt och peppar och in 20 min i 225 grader tills den är lite bränd. Så sjukt gott, man skulle kunna äta den som godis! Och så färskpotatis och sås gjord på créme fraiche, citronskal och saft och dill. Vitt vin till och himlen sprack upp och solen kom fram. Och nu sitter jag här och bara njuter... Halleluja!

Det är så galet dålig täckning här (oftast ingen alls, jätteskönt!) så det blir inga bilder. Om jag alls lyckas publicera...

Inga kommentarer: